Natten til 26. maj ankommer to færdigrestaurerede sporvogne til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. De to københavnske sporvogne – en motorvogn og en lille bivogn – fremstår, som de tog sig ud fra 1911 og de nærmeste år derefter. Vognene repræsenterer en masse fornemt håndværk, men også en god del detektivarbejde!

Det er Sporvejsmuseets “filialværksted” i Østermarie på Bornholm, der har præsteret det fornemme restaureringsarbejde.

Sporvognene bliver Kristi Himmelfartsdag 25. maj transporteret med færgen fra Rønne til Køge og umiddelbart efter ankomsten til Sjælland transporteret videre til Sporvejsmuseet ved Jystrup omtrent midt mellem Roskilde og Ringsted.

Sporvejsmuseet har åbent i Kr. Himmelfartsferien kl. 10-17.  Museet vil få sporvognene synet, så de kan indgå i driften hurtigst muligt.

 

Situation fra sporvognsværkstedet i Østermarie. Når de to københavnske sporvogne er sendt til Sporvejsmuseet via Rønne og Køge, er der stadig to frederiksbergske sporvogne tilbage på værkstedet. Foto: Sporvejsmuseet.

 

Københavns Sporvejes motorvogn nr. 567 var i drift med vognnummeret 267 til afskeden med de ældste københavnske sporvogne i 1966. Den har efter udrangeringen været ejet først af Aalholm Automobilmuseum og senere “Omstigningsklubben” i Skælskør, hvorfra Sporvejsmuseet overtog vognen i 2011.

Den lille bivogn nr. 226 blev oprindelig bygget som hestetrukket sporvogn i 1897 og ombygget som bivogn til den elektriske drift i 1901. Den blev efter udrangeringen anbragt i en privat have på Amager, hvorfra Sporvejsmuseet overtog den i 1979.

Det store detektivarbejde, som restaureringsarbejdet har krævet, skyldes den omstændighed, at der langt fra eksisterer tegninger eller fotos, som kan bruges til at afklare alle detaljer, når man skal spole tiden tilbage til 1911.

 

[box style=”rounded”]Sporvejsmuseet er åbent lørdage samt søn- og helligdage kl. 10-17. I sommerferieperioden indtil 13. august er museet åbent alle dage 10-17. Mandage er museet lukket. Der kan læses mere på Sporvejsmuseets hjemmeside.[/box]