Det burde være så nemt, men det er det alligevel ikke: At skulle skrive tekster der fungerer og får læserne til at reagere, som vi ønsker. Kommunikationsbureauet Added Value Communication hjælper virksomheder med at kommunikere hensigtsmæssigt med deres kunder og kender derfor til nogle af problematikkerne. 

Foto: ABW

Hvis du vil være sikker på, at ingen læser dine tekster, så skal du bare sørge for, at teksterne er uvedkommende, uforståelige, fyldt med fejl og dårligt formulerede.

Et dårligt sprog i dine tekster tager opmærksomheden væk fra indholdet og det budskab, du ønsker at formidle. I sidste ende er enhver tekst på din hjemmeside din virksomheds ansigt udadtil.

Målgruppe
Men med få overvejelser og enkle midler kan du sagtens skrue en tekst sammen, der fungerer og får dine læsere til at hænge på.

Først skal du have styr på, hvem du henvender dig til, så dit sprog rammer den målgruppe, du ønsker at få til at reagere på din tekst.

Den gode tekst
En god tekst – fx til web – er kendetegnet ved, at den er relevant, korrekt og forståelig, så den vækker læsernes interesse. Teksten er skrevet i et sprog, der effektivt overfører informationer fra dig, der skriver, til modtageren.

Det vigtigste først
Indled din tekst med det, der er vigtigst for læserne. Beskriv det kort og præcist i første afsnit. Du skriver et resumé af dine pointer.

Lad være med at bruge fagudtryk og fremmedord. Formulér dig i korte sætninger og i korte afsnit, og sørg for at have nogle mellemoverskrifter. Det giver både luft i teksten og umiddelbart overblik over indholdet, når man kigger nedover den.

Fængende overskrift
Over teksten skal der være en overskift, som er både fængende og skaber interesse for at læse videre.

Overskrifter, der pirrer nysgerrigheden, kunne være:
– Tre fatale fejl, du ikke véd, du begår i dine tekster
– Syv sprogfejl på din hjemmeside der får dig til at se dum ud
– Gør som Lars Larsen: Tre indgange til effektiv markedsføring på nettet
– Tre grunde til at tjekke dine tekster en ekstra gang

Hvis du synes, det lyder lidt uoverskueligt, kan du altid tage kontakt til Added Value Communication, der kan hjælpe dig med din virksomheds kommunikation og ansigt udadtil.