Undervisning i det fri er til gavn for skolebørns faglige, fysiske og sociale udvikling, viser forskning. Men manglende udstyr er en barriere for at rykke skolen udenfor, siger landets førende forsker på området. Det skal en ny pulje fra Nordea-fonden råde bod på.

Mindst 400 skoleklasser kan i løbet af efteråret se frem til at få opfyldt deres ønsker om kikkerter, kegler, kompasser eller andet grej, som kan understøtte undervisningen ude under åben himmel.Nordea-fonden har nemlig lanceret en ny pulje til de yngste klasser i indskolingen, hvis lærere let kan søge om op til 5.000 kroner til indkøb af udstyr.

Og der er al mulig grund til at rykke undervisningen udenfor, siger udeskoleforsker Niels Ejbye-Ernst, der er lektor, ph.d. og forskningsleder ved pædagoguddannelsen hos VIA University College i Aarhus.

“Vi ved, at børn bevæger sig mere, får flere sociale relationer og opnår større trivsel. Desuden får eleverne bedre relationer til deres lærere, som er noget af det allervigtigste for læring. Det er der enighed om blandt forskerne, også internationalt.”

Manglende grej er en barriere
Niels Eibye-Ernst har i et af sine forskningsprojekter fulgt udviklingen af udeundervisning i 65 skoler rundt om i landet.

“Manglende grej betragtes af en del skoler som en barriere for at komme ud, og ofte er der ikke nok grej til en hel klasse,” siger han. Derfor hilser han puljen velkommen.

“Vi ved, at børn bliver både klogere og sundere af på egen krop og i fællesskab med andre at få oplevelser og undervisning uden for de traditionelle rammer i klasseværelset. Men vil man male, går det ikke uden malegrej, og vil man studere livet i åen, går det ikke uden fiskenet. Vi tror på, at med adgang til det rette grej vil endnu flere rykke undervisning ud i det fri,” siger Henrik Lehmann Andersen, der er direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Danmark er ifølge Niels Ejbye-Ernst dét land i verden, der benytter udeskoler mest.

Først til mølle
Cirka 20 procent af danske skoler rykker af og til klasselokalet ud i nærmiljøet. Det kan både være til det nære bymiljø i form af ekskursioner til lokale virksomheder eller til skov og park typisk i nærheden af skolen eller måske blot i skolegården. Om klassen vil løbe orienteringsløb og lære at bruge kort og kompas eller studere fuglearter i en kikkert er ikke afgørende. Hovedforudsætningen er, at undervisningen finder sted i det fri, som tilfældet er på Halsnæs Lilleskole, der har praktiseret udeskoleundervisning i adskillige år.

Undervisningen tager typisk afsæt i et tema.

“Nu ligger skolen i nærheden af vandet, så fjorden kunne være et tema, og så drager vi afsted med det grej, der passer til aktiviteten. Det kan være akvarier, waders og fiskenet. Det er klart, at hvis der er en begrænsning i grej, så er det problematisk, når der bliver for meget ventetid,” siger lærer Ida Radzik, Halsnæs Lilleskole. Hun mener ikke det er nødvendigt med grej til hver eneste hånd, men der skal være tilstrækkeligt til, at man kan organisere sig ud af det.

“Forleden arbejdede vi med en skærekasse, som havde et grundkit med økser, knive og stemmejern i forskellig størrelse til at afbarke træ. Og selvom der er læring i at vente på sin tur, så går det afgjort ud over undervisningens kvalitet, hvis der er en masse ventetid, og man ikke kan arbejde videre med det projekt, man er i gang med.”

Ida Radzik oplever begejstrede børn i udeskolen. “Det styrker fællesskabet i klassen rigtig meget at være ude,” siger hun.

Man kan søge udeskole-puljen fra børnehaveklassen til 3. klasse via Nordea-fondens hjemmeside. Det er nemt, og det går hurtigt, idet man får svar på sin ansøgning inden fire uger. Og der er ingen grund til at vente. De 2 mio. kroner, der er i puljen, fordeles efter først til mølle-princippet.

Det kan man søge støtte til:
Eksempler på grej, der kan søges om støtte til:
* Kegler, bolde, måtter, klatreudstyr
* Orienteringskort, trækasser, flag, kompasser, knæklys, uv lygter
* Bålfade, optændingsgrej, blæsebælg, reb og ståltråd
* Fiskestænger, fiskenet, fluer, lup og spande
* Kikkerter, forstørrelsesglas.
* Blomsterkasser, myrehoteller, bistader, små frugttræer, terrarie
* Staffelier, malergrej, lærred, kæmpe tuscher
* Gummistøvler, waders og veste

Det kan man ikke søge støtte til:
* Mad og forplejning
* Byggematerialer
* Almindeligt udendørs/sandkasse legetøj
* Transportudgifter
* Frikøb og løn

www.udeskole.nu kan man finde 120 videoer, der giver inspiration til, hvordan undervisning uden for klasselokalet kan foregå, blandt andet i naturen, men også i det nære bymiljø.

Ansøgning:
Søg via hjemmesiden: nordeafonden.dk

“Manglende grej betragtes af en del skoler som en barriere for at komme ud, og ofte er der ikke nok grej til en hel klasse,” udeskoleforsker Niels Ejbye-Ernst. Foto: Nordea-fonden.