I denne uge går Ringsted Kommunes nye bosætningskampagne i luften. Kommunen har i kampagnen allieret sig med fem lokale ringstedere, der i rollen som såkaldte ”influencere” skal være med til at sætte fokus på Ringsted Kommune som attraktiv tilflytterkommune under sloganet ”Ringsted – midt i mulighederne”.

Det er ikke nogen hemmelighed, at mange har et godt øje til Ringsted, når de kigger efter ny bolig. Et hurtigt blik på boligsiden.dk viser, at gennemsnits liggetiden for villaer i Ringsted er omkring halvdelen af landsgennemsnittet og at den gennemsnitlige liggetid i Ringsted Kommune er faldende. Der flytter flere nye borgere til kommunen, og det har været en tendens i en længere årrække.

Nu lancerer kommunen en ny bosætningskampagne, der skal sætte yderligere skub i den positive tendens og trække endnu flere borgere til. Kampagnen består – udover mere traditionelle elementer som en hjemmeside, video og historier på sociale medier – også af et samarbejde med fem lokale Ringstedere, der har sagt ja til en frivillig rolle som influencere, altså borgere, der ved at dele oplevelser og indtryk fra deres eget liv, skal sætte fokus på, hvordan det er at bo og leve i Ringsted Kommune.

Borgmester Henrik Hvidesten siger:

”Det er en ny måde at fortælle nye tilflyttere om livet i Ringsted Kommune, at vi nu viser kommunen gennem borgernes egne øjne. På den måde får vi skabt en langt mere autentisk og vedkommende fortælling om Ringsted. Jeg er rigtig glad for, at de fem influencere har sagt ja til at dele ud af deres liv og deres erfaringer, så vi kan vise vores omgivelser, hvad Ringsted Kommune er for en størrelse.”

Han fortsætter:

”Og så er der jo en god mulighed for, at de lokale influencere kan få øje på langt flere steder og aktiviteter, der vil være interessante at fortælle om, end vi kan komme i tanke om fra kommunens side. Jeg glæder mig meget til at følge influencerne gennem kampagnen.”

De lokale influencere glæder sig også til at komme i gang med kampagnen. I efteråret har de brugt tid sammen på at lære hinanden at kende, og så har de deltager i nogle småkurser, hvor de har lært om, hvordan man tager gode billeder, laver video og skriver fængende tekster.

Charlotte Klein siger:

”jeg synes, at kommunens influencer-koncept lød som en spændende ny måde at nå ud til kommende tilflyttere på. Jeg er født og opvokset i Ringsted og håber, at mit grundkendskab til Ringsted kan bringe noget positivt til kampagnen. Derudover tænkte jeg faktisk også, at det at være med i kampagnen kunne være en rigtig fin mulighed for min familie og mig for at udforske alle de ting i Ringsted, som man i hverdagen måske kan tage en smule for givet. Det giver en anden nysgerrighed, når det skal formidles videre til andre.”

Wilhelmina Magallanes siger:

”Jeg har sagt ja til at være med som influencer for Ringsted, fordi det i forvejen falder mig naturligt at fortælle andre om denne by jeg flyttede til fra København for 9 år siden. Når man flytter fra storbyen, har man oftest gjort sig nogle tanker om, at man gerne vil ud, hvor der er højt til himlen og naturen banker på bagdøren. Det har vi fundet i Ringsted. Flere venner og bekendte har siden også pakket deres pakkenelliker og er flyttet ud i den friske luft i Ringsted. Mit håb for at være med i kampagnen er, blandt andet, at møde flere skønne lokale, som mine med-fluencers, men forhåbentlig også nuværende og kommende borgere. Derudover håber jeg at blive inspireret til at opleve Ringsted på en anden måde, end vi hidtil har gjort, for jeg er sikker på vi stadig har meget til gode.”

Hvorfor en bosætningskampagne?
Ringsted Kommune har siden 2017 ført en aktiv bosætningskampagne og flere af målingerne fra den tidligere kampagne har tydeligt vist, at tilflytningen og det generelle kendskab til Ringsted Kommune er steget i perioden siden 2017.

I forbindelse med den nye kampagne, der nu går i gang, har kommunen fået lavet en såkaldt kendskabsanalyse, der viser det kendskab, der er til Ringsted Kommune blandt borgere i andre dele af landet. Den nyeste analyse har fokus på unge familier i hovedstadsområdet, og viser, at 14% af de adspurgte kender Ringsted Kommune godt eller meget godt. Sammenlignet med vores nabokommuner er det en kendskabsgrad, der er lavere end for flere af vores nabokommuner eks. Køge og Roskilde, men også lidt højere end andre af vores nabokommuner som f.eks. Sorø og Lejre.

Et af formålene med kampagnen er derfor at øge kendskabet til Ringsted Kommune blandt potentielle tilflyttere, så flere får øje på Ringsted tidligt i deres overvejelser om at flytte til en ny kommune.

Undersøgelsen viser også, at de adspurgte i høj grad efterspørger gode transportforbindelser, godt bymiljø, gode handelsmuligheder og gode jobmuligheder i nærheden som de vigtigste parametre, når vi skal vælge bolig.

Her har Ringsted Kommune rigtig meget at byde på. Kampagnens formål er derfor også at få fortalt, at Ringsted har nogle klare fordele, når det kommer til beliggenhed og god infrastruktur, men også at Ringsted Kommune byder på meget mere end det. Ringsted Kommune er nemlig også et rigt by- og kulturliv, masser af shopping muligheder og et stort opland af jobmuligheder tæt på. Dertil kommer attraktive boligpriser, skønne naturoplevelser, et velassorteret fritids- og foreningsliv og meget mere, som ligger lidt længere nede på listen over vigtige parametre, som familierne lægger vægt på, når de går i flyttetanker.

Det er med andre ord de mange muligheder, der er for borgere i Ringsted, som der nu sættes ekstra spot på i de kommende to år, hvor kampagnen kommer til at køre.

Du kan følge kampagnen og de fem influencere her:
www.midtimulighederne.dk
https://m.facebook.com/ringstedmulighederne/
https://instagram.com/ringstedmulighederne

Foto: Ringsted Kommune