Stigende priser på fx stål og beton udfordrer de kommende års udbygning af det danske jernbanenet. Et enigt byråd i Ringsted Kommune sender nu et brev til politikerne på Christiansborg med opfordring til at holde fast i planerne om at opgradere jernbanenettet omkring Ringsted.  

Det danske jernbanenet skal de kommende år bygges om, så det er klar til at håndtere nye tog, nye signaler og mere trafik. Det gælder bl.a. sporene omkring Ringsted Station, som spiller en nøglerolle i at sikre hurtig og effektiv togdrift mellem de store byer i Danmark samt, når Femern-forbindelsen står færdig, mellem København og den tyske storby Hamburg.

Men nu viser beregninger, som fagbladet Ingeniøren har fået indsigt i, at planerne er blevet langt dyrere end forventet, hvilket betyder, at det kan blive nødvendigt at finde besparelser bl.a. i Ringsted.

Ifølge Klaus Hansen (V), borgmester i Ringsted Kommune, er det dog afgørende at holde fast i planerne bl.a. om en fletteløsning øst for Ringsted, så de mange tog, fra fire forskellige retninger, kan passere effektivt uden at skulle vente på andre.

Også den planlagte justering af sporene på Ringsted Station er ifølge Klaus Hansen nødvendig, ligesom en kommende løsning skal tilgodese, at flest mulige tog stopper ved Ringsted Station.

– Ringsted Station har en unik placering og er et helt centralt knudepunkt for tusindvis af daglige pendlere til og fra Ringsted Station og for rejsende på tværs af landet, der udnytter Ringsted Station i forbindelse med skift af tog. Derfor er det så afgørende, at der holdes fast i den planlagte opgradering af jernbanenettet omkring Ringsted, siger Klaus Hansen.

Sammen med resten af byrådet i Ringsted Kommune sender han nu et brev til transportministeren, forligskredsen bag infrastrukturplan 2025 samt Folketingets Transportudvalg med en opfordring til at prioritere kapacitetsudvidelsen, samt at flest mulige tog fortsat skal stoppe ved Ringsted Station.

Foto: SDL