Medarbejderne er generelt tilfredse med deres arbejde, og samarbejdet med de nærmeste kolleger er rigtig godt. Det er nogle af konklusionerne i Ringsted Kommunes arbejdspladsvurdering (APV), som fremlægges for Økonomiudvalget i næste uge.
Ringsted Kommune har i år gennemført APV, og resultaterne fremlægges nu for Økonomiudvalget. De enkelte arbejdspladser er også i gang med at behandle resultaterne og i dialog finde frem til de emner, som de vil ændre eller forbedre.
Resultaterne i APV’en vises i en skala på 1-5, og tilfredsheden med jobbet som helhed er 4,1 – på samme niveau som sidste måling i 2019. 79 procent af medarbejderne siger, at de i høj grad eller i meget høj grad er tilfredse med deres job som helhed. Som tommelfingerregel bør resultater mellem 1 og 3 forbedres, resultater mellem 3 og 4 er gode, mens resultater mellem 4 og 5 er helt i top.
Nogle af de emner, hvor APV’en viser den højeste tilfredshed, er medarbejdernes oplevelses af at bidrage til at løse konkrete problemer i hverdagen, at der er mulighed for at give sin mening til kende, og at der internt i teams er et tillidsfuldt samarbejde med en kultur om at hjælpe hinanden.
Kommunaldirektør Mette Jeppesen siger:
”Jeg glæder mig over, at vores APV viser, at Ringsted Kommune er en arbejdsplads, hvor medarbejderne føler, at der er plads til at give sin mening til kende og at der er et godt og tillidsfuldt samarbejde med de nærmeste kolleger. Et meningsfyldt arbejde og et godt arbejdsmiljø er forudsætninger for at give borgerne en engageret og professionel indsats,” siger Mette Jeppesen og tilføjer:
”Vores medarbejdere har i høj grad valgt at arbejde i kommunen, fordi de kan gøre en forskel for borgerne, uanset hvor i livet de befinder sig, og derfor er det vigtigt, at medarbejderne oplever et godt og trygt arbejdsmiljø.”
Samarbejdet mellem afdelinger kan forbedres
Der hvor APV’en har den laveste score, handler om samarbejdet mellem afdelinger på tværs af organisationen – et område som for alvor blev udfordret under corona. Her scorer Ringsted Kommune 3,3.
”På grund af coronapandemien har de seneste år har stillet ekstraordinært store krav til os alle både på arbejde og i privatlivet. Derfor er jeg imponeret over, at APV’en viser et så godt overordnet resultat. Men der er selvfølgelig også områder, hvor resultaterne viser, at organisationen har været udfordret siden den seneste APV i 2019,” siger Mette Jeppesen og fortsætter:
”Tilfredsheden med samarbejdet på tværs af organisationen er faldet siden seneste APV i 2019. Selv om meget af det måske kan forklares med dårligere muligheder for at mødes og for nogle også lange perioder med hjemmearbejde, er det et af de områder, som vi skal arbejde for at forbedre. Derudover er krænkende adfærd også et tema på linje med andre offentlige arbejdspladser. Derfor skal vi fortsat have et særligt fokus på at adressere det på de arbejdspladser, hvor det sker.”
Kort om APV
APV- og trivselsundersøgelsen har siden 2011 været gennemført med to års mellemrum. Med budget 2020 blev det besluttet at gennemføre APV hvert 3. år.
Siden 2017 er undersøgelsen gennemført som en dialogbaseret APV. Det vil sige, at der stilles færre spørgsmål i spørgeskemaafdækningen, mens en stor del af afdækningen af det psykiske arbejdsmiljø foregår i en dialog med medarbejderne.