Af Christian Pedersen fra Added Values Communication

ChatGPT: Ny fascinerende teknologi med spændende perspektiver

ChatGPT er en ny og avanceret kunstig intelligens, som man kan skrive til på sin telefon eller computer – og så skriver den det, man beder den om.

Kort fortalt er ChatGPT en algoritme, som tager udgangspunkt i store og komplekse mængder data, den er blevet fodret med.

Man kan stille robotten konkrete spørgsmål, føre en samtale med den eller bede den skrive en tekst.

Det kan være en analyse af ét lands forhold til et andet. Eller den kan skrive et portræt af en kendt personlighed.

Du kan endda bede den skrive i en bestemt tone, sarkastisk, humoristisk eller akademisk.

ChatGPT er udviklet af virksomheden OpenAI, som blandt andre Elon Musk, der står bag Tesla og SpaceX, var med til at stifte.

Jobs forandres Fascinerende, men også skræmmende. Jeg kan se, at mit kommunikationsjob gradvist kan overtages af en Chatbot. Og det samme gælder for mange andre typer job, som i de kommende år kommer til at forandre sig pga. denne teknologi.

Det er samtidig bekymrende, at ChatGPT vil gøre det let for elever og studerende at plagiere og få værktøjet til at skrive deres opgaver.

Men fascinerende er det, når jeg beder Chatbot skrive en artikel om den danske PR-branche – og så kommer dette skriv:

PR-branchen i Danmark er en vital del af erhvervslivet, der hjælper virksomheder med at opbygge og vedligeholde deres omdømme, samt at kommunikere deres budskab til offentligheden.

PR-professionelle arbejder med at skabe positiv omtale og opmærksomhed omkring deres klienters produkter, tjenester og brand. Dette kan omfatte at organisere pressekonferencer, skrive pressemeddelelser, oprette og vedligeholde sociale mediekonti og udvikle og gennemføre kampagner.

Den danske PR-branche har set en stigning i efterspørgslen efter digitale og sociale medier tjenester i løbet af de sidste par år. Dette skyldes, at flere og flere mennesker bruger internettet og sociale medier til at finde information om virksomheder og deres produkter, hvilket har ført til en ændring i, hvordan virksomheder kommunikerer deres budskaber til offentligheden.

Det er vigtigt for PR-agenter at holde sig opdateret med den nyeste teknologi og tendenser inden for digital kommunikation, så de kan give deres klienter den bedste rådgivning og service.

Der er også en øget fokus på CSR (Corporate Social Responsibility) og bæredygtighed i branchen, da flere virksomheder ønsker at kommunikere deres engagement i disse emner til offentligheden.

Generelt er PR-branchen i Danmark konkurrencedygtig, med flere store internationale PR-firmaer samt mange mindre, specialiserede bureauer. For at lykkes i branchen er det vigtigt at have et godt kendskab til branchen, samt evnen til at skrive godt, kommunikere effektivt og tænke kreativt.

PR-branchen i Danmark fortsætter med at være en vigtig del af erhvervslivet, og med den stigende betydning af digitale og sociale medier, er der et stort potentiale for vækst og udvikling i branchen fremover.

Tjek selv hjemmesiden https://openai.com/api/ og stil dine egne spørgsmål. Du skal logge på for at få adgang til at tale med robotten.

MÅNEDENS CITAT

“Virkelig veltalenhed består i at sige det, som bør siges – og kun det.” François de la Rochefoucauld

“Jeg er jo ikke taler, men…”

Mon ikke vi er mange, der kender det: Presset når man i et svagt øjeblik har lovet at holde et indlæg, og man er på vej op mod talerstolen med håbet om, at man ikke bliver buhet ud.

Så galt går det heldigvis sjældent. Især ikke hvis man har forberedt sig grundigt på de ting, man vil fortælle.

Her er nogle råd, der kan give ro i maven på vej op på scenen, og ideer til dit næste indlæg.

Folk husker historier, ikke fakta Hvis jeg skal give en præsentation for en gruppe mennesker, tænker jeg grundigt over, hvordan jeg kan kommunikere de samme pointer, som jeg gerne vil fremføre gennem en historie, i stedet for bare at rasle fakta af.

I stedet for at gennemgå en statistik for, hvor langt et opslag på facebook kommer ud til dine følgere, fortæller jeg hellere om, hvordan man styrker sin markedsføring som lille virksomhed. Her tager jeg typisk udgangspunkt i en personlig oplevelse.

Det er kan være fristende at forsøge at proppe al sin viden ind i en tale. Men gør du det, bliver resultatet ofte jappet og uvedkommende. For at opnå den eftertragtede klare kommunikation, anbefaler jeg, at du tilpasser stoffet til talens længde og har skarpt øje for, hvem der er målgruppen. Vælg tre hovedpunkter ud – ikke mere. Så er du sikker på, dine budskaber når ud.

Vær her opmærksom på Montesquieus vise ord, “Hvad talere savner i dybde, erstatter de med længde”.

At være anderledes kan være en fordel Overvej også om du er dig selv, når du taler. Taler du på samme måde, som du ville til en ven eller en anden i din hverdag? Gør du det, giver det nemlig større troværdighed.

Du behøver ikke blotlægge din sjæl, men du skal være nærværende og oprigtig. Brug dig selv og vis en flig af dit engagement,

Det er OK at være nervøs I stedet for at se nervøsitet som en dårlig ting, så tænk på, at det at være nervøs er det, der giver dig adrenalin, fokus og evne til at præstere bedst muligt.

Held og lykke med din næste tale.