Som bekendt kræver markedsføring pr. e-mail samtykke fra modtageren. Så selv om det synes oplagt at sende e-mails til potentielle kunder, hvor du fortæller om alt det gode, du kan hjælpe vedkommende med, er det altså ikke lovligt.
Ikke alle modtagere vil tage en uanmodet henvendelse positivt op, og du risikerer, at en ophidset modtager anmelder dig for spam.
Den lovlige e-mail
Men faktisk er det lovligt at markedsføre sine egne tilsvarende produkter elektronisk over for en kunde, som i forbindelse med et tidligere køb har givet sin elektroniske adresse til virksomheden. Denne markedsføring af tilsvarende produkter kan ske lovligt, helt uden forudgående samtykke fra kunden.
Kunden skal dog have ret til let og gebyrfrit at frabede sig sådanne henvendelser.
Rammerne for markedsføring
Som juristerne siger, er det altid en konkret vurdering, om man holder sig inden for rammerne af lovlig markedsføring.
Der skal være tale om tilsvarende produkter eller ydelser, som virksomheden selv forhandler. Produkterne eller ydelserne behøver ikke at være identiske, men skal være inden for samme kategori som det, kunden tidligere købt.
Har kunden fx købt en sofa, må sælgeren gerne markedsføre plejeprodukter til den købte sofa. Har kunden omvendt kun købt plejemidler til en sofa, må sælgeren ikke markedsføre sofaer over for kunden, da en sofa ifølge Forbrugerombudsmanden ikke er et tilsvarende produkt til et sofaplejemiddel.
Servicemeddelelser
Ikke alt kræver samtykke fra modtageren. Du må nemlig gerne sende en servicemeddelelse til kunder eller andre.
Har din virksomhed fået ny adresse eller nyt telefonnummer, må du gerne sende denne information elektronisk uden forudgående samtykke fra modtageren, så længe beskeden alene handler om den konkrete information og ikke samtidig indeholder nogen form for markedsføring af produkter eller ydelser, eller på anden måde en branding af virksomheden.
SMVDanmark har skrevet en glimrende artikel om hvad man må og ikke må, når det gælder elektronisk markedsføring. Se den her.