The Surface That Has To Be There For The Shadow To Reveal Itself
Rose English

Fernisering: Lørdag den 26. oktober kl. 13.00 – 16.00 på Ringsted Galleriet
Udstillingsperiode: 27. oktober – 7. december 2024
Åbningstider: Åbent alle lørdage fra kl. 13.00 – 16.00 eller efter aftale

Det er med stor glæde, at Ringsted Galleriet byder velkommen til årets sidste udstilling i programmet ’X’ med et stort internationalt navn; den herboende britiske, avantgardekunstner, Rose English (f.1950). Med udgangspunkt i den konceptuelle kunst og dans brød English igennem på den feministiske kunstscene i 1970’erne. Under titlen ’The Surface That Has To Be There For The Shadow To Reveal Itself’ som er et citat fra performancen ’The Double Wedding (1991), vil English for første gang lave en nyfortolkning af performancen i samspil med et væsentligt element fra spillefilmen ’The Gold Diggers’, som hun fremstillede i 1983 i samarbejde med Sally Potter. Vi er meget stolte at kunne bringe disse to, banebrydende værker tilbage i rampelyset i Ringsted.

VELKOMMEN til en festlig åbning på udstillingen ’The Surface That Has To Be There For The Shadow To Reveal Itself’ lørdag den 26. oktober fra kl. 13-16 med artist talk efterfulgt af tapas-bord for alle besøgende.

OBS! Sæt allerede nu kryds i kalenderen til finissage lørdag den 7. december kl. 13-16 med filmvisning og talk i KINO Kultur Ringsted, hvor Rose English vil præsentere spillefilmen ‘The Gold Diggers’ efterfulgt af Q&A med kunsthistoriker, Stine Hebert. Mere information følger.

ARTIST’S STATEMENT AF ROSE ENGLISH [dansk oversættelse]

Jeg har som kunstner arbejdet indenfor skulptur, installation, performance og film. I mange tilfælde har jeg udforsket gennemslagskraften af en specifik kunstform ved at placeres den i brydningsfeltet af relaterede kunstformer. Igennem årene har disse refleksioner udfoldet sig og dannet deres egen hukommelse – som en slags minder. Hvordan udfolder disse tidsligheder sig i de forskellige kunstformer?

Installationen til Ringsted Galleriet udforsker på forskellig vis to af mine tidligere scene- og filmværkers direkte relation til hinanden, og derved vækkes de idéer og den praksis, der skabte dem. Det er en elegisk meditation, som ikke kun viderefører min interesse i kompleksiteten af hhv. teater og film, to højt forbundne kunstformer, men også mine egne interdisciplinære erfaringer. Installationen bringer to værker i dialog; et sceneværk og et filmværk.

Værket The Double Wedding (1991) er en performance, om konventionerne indenfor repræsentation i teater og i film. Den er skabt til en buet proscenium-scene og undersøger de mekaniske, vidensmæssige og psykiske fænomener indenfor begge kunstformer. I værket både opdager og forelsker kunstformer sig i hinanden. Alle karaktererne i performancen er vidner til og vidner om vidt forskellige erindringer og oplevelser indeni det selvsamme værk, de befinder sig i – nogle opfatter det som en film, andre, et teaterstykke eller en ballet.

The Double Wedding var et værk i sig selv. I værket videreudviklede jeg også de kunstneriske interesser, jeg delte og udforskede med andre samarbejdspartnere til en film, der blev produceret næsten et årti tidligere. The Gold Diggers (1983: Rose English, Lindsay Cooper, Sally Potter) behandlede blandt andet emner som kapitalisme, filmkonventioner og feministiske repræsentations-eksperimenter. Et centralt øjeblik i The Gold Diggers er ‘øvescenen’, hvor en danser og en skuespillerinde forbereder sig på deres optræden, og hvor et stort ’specialeffects’ spejl afslører deres tilstedeværelse. De er både på scenen og udenfor, i et teater og på en ’skærm’.

I installationen til Ringsted Galleriet er der kun en tynd – svimlende og flygtig – membran mellem disse to, tidligere værker. I rummet svæver et ’sølvlærred’ der viser en projektion af en performance; et teaterværk optaget i en tidligere videokvalitet. Bag dette er der installeret et todimensionelt fotografi, der forestiller et spejl i en forvrænget vinkel og en skuespiller. Dette bringer os brat ind i kulissen. Ikke backstage til den projicerede performance, men derimod backstage til et andet teaterstykke. Et teaterstykke, der er blevet til en filmscene. I overgangen mellem disse to overflader – projektionen og fotografiet – glitrer min egen kropslige hukommelse af det ene værk i det andet, den ene kunstform i den anden.

Rose English – Biografi
Rose English (f. 1950 i Hereford, GB) brød igennem på den konceptuelle og feministiske kunst- og dansescene i 1970’ernes England for derefter at blive en af de mest indflydelsesrige performancekunstnere i dag. Hendes unikke, tværfaglige værker kombinerer elementer fra teater, cirkus, opera og poesi for derved at udforske temaer såsom kønspolitik, kunstnerisk identitet og nærværets metafysik.

English har udført performances i skøjtehaller; ved Royal Court Theatre og Tate Britain i London og i Lincoln Center i New York; og har samarbejdet med heste, tryllekunstnere og akrobater for at skabe legendariske, stedsspecifikke performances og spektakulære scenestykker. Hendes værker spænder fra stedsspecifikke performances og samarbejder i 1970’erne, herunder Quadrille, Berlin og Mounting, til hendes anmelderroste solooptrædener i 1980’erne, herunder Platons stol og The Beloved til hendes store spektakulære forestillinger i 1990’erne, herunder Walks on Water, The Double Wedding og Tantamount Esperance. English arbejder også indenfor andre medier såsom film og installationskunst. Hun er i øjeblikket aktuel med en stor, retrospektiv soloudstilling på Museum der Moderne Salzburg (AU) og er medproducent på spillefilmen, The Gold Diggers (1983) instrueret af Sally Potter. Hendes værker indgår i en lang række samlinger heriblandt Tate (UK) og Sammlung Verbund (AU).

Pressefoto