Mandag, torsdag og fredag i uge 46 arbejder HTX- elever med at lære engelsk gennem spiludvikling.
Resultaterne præsenteres på skolen fredag 13. november mellem kl. 13.00 – 15.00.
Game Design ZBC Ringsted
Game Design på Teknisk Gymnasium ZBC i Ringsted er den første studieretning på Sjælland med fokus på spiludvikling. Visionen for studieretningen er ikke bare, at eleverne skal lære om spiludvikling, apps og ny teknologi i separate fag, men at ’gamification’-tanken skal gennemsyre hele deres uddannelse, også traditionelle gymnasiefag som fx dansk, engelsk og samfundsfag.
”At skrive engelsk er ikke nødvendigvis en engelsk stil med analyse og fortolkning. Når eleverne producerer et spil, hvor de både bruger genrekendskab og sprog, er det mere realistisk brug af de fagelementer, som de skal igennem, og det giver større læring og større motivation,” fortæller uddannelseschef Søren Buus Nowak, der er koordinator på et forløb på Teknisk Gymnasium i næste uge, hvor de tre Game Design-klasser skal udvikle spil, som en del af engelskundervisningen.
Udforskningsspil er en undervisning
I næste uge har vi et eksempel på, hvordan det kan lade sig gøre. Mandag, torsdag og fredag knokler tre htx-klasser med at udvikle et udforskningsspil, som en del af undervisningen i engelsk og htx-faget kommunikation og It.
Et udforskningsspil er en genre, hvor spilleren skal løse en gåde eller forstå et mysterium gennem beskeder og informationer, de finder undervejs. En seddel på et bord i et forladt hus, inskription i en genstand eller en tabt handske kan være spor, som udvikleren fletter ind og som spilleren skal finde og bruge for at løse spillets udfordring.
Hvad er sket indtil i dag?
Forud for forløbet har eleverne haft forløb om genrer som science fiction og fantasy, og om hvordan man opbygger en historie. Det skal de omsætte på højt teknisk niveau, når de skal skabe en historie og et spilunivers i 3D. De bedste spil vil kunne bruges sammen med virtual reality-brillen Oculus Rift.
”At kombinere fagenes viden med praktiske projekter er en typisk tilgang for htx-uddannelsen. Omsætningen af viden med kreative og innovative processer klæder eleverne på til et projektorienteret studie- og arbejdsliv og giver dem en faglig viden, som er produktiv i stedet for kun analytisk. Derfor inddrager vi meget cases og problemstillinger fra lokale virksomheder eller egne idéer i undervisningen. Og for Game design-studieretningen er det oplagt, at vores omdrejningspunktet er spil,” forklarer Søren Buus Nowak.
Case om de udviklede spil omkring jul
Omkring jul vil de udviklede spil blive brugt som case i faget kommunikation og It, hvor eleverne skal planlægge markedsføringsindsats for deres spil. Eleverne arbejder med spiludviklingen i 21 grupper med af 3-4 elever i hver.