Louise Jürs Johnsen og Jeanett Lind, som til daglig er pædagoger i Børnehuset Bastionen, indtog i sidste uge en ekspertrolle på den årlige Læringsfestival i Bella Centeret i Købehavn. Det oplyser Ringsted Kommune i en pressemeddelelse.
Det er en national festival, som fageksperter valgfarter til for at få ny viden om børn og læring. De to pædagoger fra Ringsted skulle forsøge at svare på, om børn rent faktisk får noget ud af at sidde med en iPad.
Ifølge Louise Jürs Johnsen er svaret et klart ja:
”Der kan ske rigtig meget læring med en iPad og andre digitale redskaber. Børn har en naturlig lyst og motivation til at have med teknologi at gøre, og den motivation bør vi udnytte i det daglige arbejde i daginstitutioner. Digitale redskaber skal inddrages som pædagogiske redskaber på lige fod med andre traditionelle redskaber som fx sprogkufferter, musikinstrumenter, tegneredskaber, fodbolde og mange andre ting” siger hun og fortsætter:
”Så svaret på spørgsmålet er helt klart, at digitale redskaber i den grad stimulerer lysten til læring og udvikling, men det er vigtigt at huske på, at digitale redskaber ikke skal være målet i aktiviteten, men et redskab til at udfolde en aktivitet”.
Robotteknologi fik smilet frem hos besøgende
På deres stand skulle de to pædagoger fra Bastionen dele ud af deres erfaringer med at implementere digitale redskaber i det daglige arbejde i børnehuset. Derfor havde de blandt andet bl.a. medbragt robotter, iPads, digitale mikroskoper, og digitale tegneredskaber, som de besøgende fik lov at prøve og mærke på egen krop, hvilket gav mange grin blandt de besøgende.
Stor viden fra egne projekter
Louise Jürs Johnsen og Jeanett Lind har deres omfattende viden om børnelæring og it fra dagligdagen i Bastionen, hvor de arbejder meget med digitale redskaber. Her har der eksempelvis været et stort projekt omkring inkluderende børnefællesskaber i 4-6 års gruppen, hvor børn der ikke har følt sig som en del af fællesskabet, er blevet gjort til digitale superbrugere. Det vil sige, at de er blevet oplært i at håndtere robotter, iPads, mikroskoper og andre digitale redskaber for derefter at skulle lære det videre til de andre børn. Denne proces har skabt stor interesse for de børn, der før ikke følte sig som en del af fællesskabet, og de blev pludselig meget interessante for resten af børnegruppen og havde en kompetence de andre børn så op til.