Mandag aften besluttede Byrådet et nyt værdigrundlag for kommunens møde med borgerne. Værdigrundlaget har fået navnet ”Sådan møder vi borgerne” og dækker over fire tilgange til det gode møde mellem ansatte og borgerne i Ringsted Kommune.
Det skriver Ringsted Kommune i en pressemeddelelse.
“I Ringsted Kommune ønsker vi at være professionelle, at have en god dialog med borgeren, at være tydelige og at være tilgængelige,” står der i det nye værdigrundlag.
Værdier som medarbejderne i Ringsted Kommune fremover skal have i baghovedet i mødet med borgerne, hvad enten det drejer sig om mødet ansigt til ansigt eller pr. telefon, mail eller brev.
De fire tilgange til det gode møde med borgerne er foldet ud med flere underpunkter, der bl.a. beskriver, at medarbejderne i mødet med borgerne bestræber sig på at se muligheder i stedet for begrænsninger og være løsningsorienterede, afstemme forventninger med borgeren og anvende et sprog, der er klart og præcist.
”I Ringsted Kommune ønsker vi at have borgeren i centrum. Det nye værdigrundlag har til formål at skabe en fælles forståelse for, hvordan vi som ansatte i Ringsted Kommune møder borgerne i vores daglige arbejde. Vi håber, at ”Sådan møder vi borgerne” kan være med til at sikre det daglige fokus på at have borgeren i centrum,” siger kommunaldirektør Jacob Nordby.
Input fra borgere og medarbejdere
De fire tilgange til det gode møde mellem borgerne og kommunen er udviklet på baggrund af en masse gode input fra netop borgere og medarbejdere.
Sidste år blev der lavet en undersøgelse i kommunens borgerpanel, der består af 1.200 borgere, om deres opfattelse af Ringsted Kommunes kommunikation og borgerinddragelse. Rapporten blev i januar måned i år fulgt op af et møde med en bredt udvalgt skare af borgere, der blev inviteret til at give deres syn på, hvordan de ser mødet med kommunen.
Samtidig har kommunens mange arbejdspladser forholdt sig til, hvad det gode borgermøde er for netop deres arbejdsområde.
Det er alle disse input, der nu er kogt sammen til det nye dokument ”Sådan møder vi borgerne”.
Glad for det store engagement
Kommunaldirektør Jacob Nordby er glad for det store engagement, han har oplevet i forbindelse med udarbejdelsen af det nye værdigrundlag. Han siger:
”Vi har oplevet at både borgere og medarbejdere er meget optagede af, at mødet mellem borger og kommune kommer til at fungere så godt som muligt for begge parter.
Og det er netop den gensidige respekt og oprigtige interesse for hinanden, vi kommer til at arbejde videre med, når vi nu skal til at implementere det nye værdigrundlag i kommunens mange afdelinger.
For mig at se er det vigtige i denne proces, at medarbejderne i kommunen nu får mulighed for at forholde sig til tilgangene i det nye værdigrundlag og indarbejde dem, som det bedst giver mening i deres dagligdag, så det kommer både borgere og medarbejdere til glæde.”
Frem mod sommerferien og i sensommeren vil de enkelte arbejdspladser i kommunen indarbejde tilgangene i det nye værdigrundlag til deres daglige praksis.