Har du og din virksomhed også svært ved at lave en klar kommunikationsplan, er du ikke alene. Added Value Communication giver her nogle råd til, hvordan man nemmest får et overblik over kommunikationsplanlægningen.
Mange af Added Value Communications kunder ønsker en klar og præcis kommunikationsplan, der giver overblik over deres kommunikationsindsats. En kommunikationsplan behøver ikke nødvendigvis at skulle udarbejdes på daglange workshops, hvor resultatet let bliver en uoverskuelig mængde slides med en masse ord og udtryk, som det kan være vanskeligt at få handling ud af. I stedet handler det om at få styr på, hvem der gør hvad, hvornår.
Added Value Communication anbefaler derfor en enklere proces for kommunikationsplanlægningen, hvor det vigtigste er at få overblik over følgende elementer:
Hvem er målgrupperne?
Det er vigtigt at få styr på de målgrupper, som virksomheden ønsker at påvirke gennem sin kommunikation. Fx kunder, potentielle kunder, samarbejdspartnere og leverandører.
Hvad er budskaberne?
Hvad har målgrupperne behov for at vide? Dvs. hvad er relevant at fortælle den enkelte målgruppe.
Hvilke kanaler skal der kommunikeres gennem?
Hvilke kanaler – eller medier – vil man anvende for at ramme sine målgrupper. Det kan være gennem omtale i pressen, salgsbreve, udsendelse af nyhedsbreve, omtaler på website og sociale medier eller præsentationer på seminarer.
Hvem gør hvad – hvornår?
En kommunikations- og marketingplan kan med fordel bygges op på månedsbasis. Det giver overblik over:
– Hvem man skal kommunikere til – målgruppen
– Hvad man vil fortælle – budskabet
– Hvordan man vil kommunikere – mediet
– Hvem tager initiativet, og hvem skal inddrages i kommunikationsindsatsen – involverede
– Hvornår skal initiativet udføres – timing
På en workshop på kun tre timer hos Added Value Communication kan din virksomhed få bedre styr på alle disse aspekter af en kommunikationsplan – læs mere om workshoppen her.