Den 28. februar og 1. marts holdt syv maskinvirksomheder ’Åben Maskinvej’ i Kærup Erhvervspark og Business Park Ringsted, hvor ZBC var med for at vise, hvordan undervisning og erhvervsliv kan kobles endnu tættere sammen.

Blandt traktorer, rendegravere og andre store maskiner stod elever fra ZBC og serverede kager, reparerede biler og programmerede robotter. De havde sammen med deres faglærere vendt klasselokalet om, så undervisningen fandt sted ude i virkeligheden, frem for på ZBC.

Elever fra hhv. bager- og konditoruddannelsen-, personvognsmekanikeruddannelsen og automatik- og procesuddannelserne løste praktiske undervisningsopgaver i maskinhallerne hos Nellemann Machinery, og det var der en god grund til, fortæller områdeleder på ZBC, Ringsted, Poul-Erik Rasmussen.

– De oplever at arbejde under konkrete, professionelle forhold. De lærer at arbejde i uvante rammer, have kundekontakt og skulle fremvise og forklare deres håndværk til en målgruppe, som ikke nødvendigvis er helt inde i deres faglighed. Det giver dem nogle andre færdigheder.

Praktisk erfaring giver stærkere kompetencer
Undervisningen foregik hen over weekenden, hvor de fleste elever gerne vil have fri – der var dog ingen mangel på frivillige her, fortæller faglærer Peter Jensen

– At være med til Åben Maskinvej gør et eller andet for eleverne. Lørdag er der syv elever, der har skrevet sig på til at deltage, og det gør de helt uden at få nogen form for gulerod for det. Den praksisorienterede undervisning er noget, som rykker meget for eleverne. De er i forvejen glade for at arbejde med deres fag, men motivationen bliver kun styrket til Åben Maskinvej, siger Peter Jensen.

– De virker endnu mere seriøse i opgaven, som om de tager det lidt mere til sig. Jeg kan ikke helt sige, hvordan, men de får en oplevelse, der er anderledes end at gå hjemme på værkstedet. De kommer ud i et professionelt miljø, hvor der er nogle krav til dem, og det gavner, siger han.

Det er noget som, faglærer på bager- og konditoruddannelsen, Ann-Louise Fruehave Hansen bakker op om.

– Eleverne kommer ud og får en kundekontakt ved at stå face-to-face på en måde, som de ikke er vandt til. Det er noget, som de kommer til at kunne bruge i fremtiden, for hvis en konditor nu skal lave en bryllupskage, er det som regel dem selv, der tager imod bestillingen og skal imødekomme kundens behov, allergener og andre konkrete spørgsmål om produktet.

På automatik- og procesuddannelsen, har faglærer Johnny Petersen og sine elever samlet en PLC, som de flittigt viser frem til nysgerrige forbipasserende.

– Jeg tror, det giver meget til vores elever, at de kan stå og vise det frem, som de kan. Samtidig er det også en konkret måde at vise vores fag til omverdenen, hvad det er, og hvad helt konkret kan bruge det til ude i hverdagen, siger Johnny Petersen.

Fælles for de tre vidt forskellige fag, der var repræsenteret til Åben Maskinvej, er at det fordrer faglig stolthed at kunne vise sit fag frem til nysgerrige forbipasserende.

Læreplads
En umiddelbar gevinst af den stolthed, som flere af faglærerne nævner, er, at det motiverer elever til at søge læreplads og knokle endnu hårdere på deres uddannelse, lyder det fra uddannelsesvejleder Dorte Johansen.

– Det er jo motiverende for eleverne, men det er motiverende for os – det kan vi jo også mærke. Når der kommer fremmede, der ikke er dine undervisere, og roser dit håndværk, som du står og øver dig på i det offentlige rum, får du en tro på egne evner, som er motiverende til at søge en læreplads.

Modsat kan elevernes tilstedeværelse være med til at inspirere andre unge til at søge ind på nogle af de mange erhvervsuddannelser, ZBC har at byde på.

– Det er jo den bedste dialog, de unge deltagende kan få. Vi kan jo bare se, at vores erhvervselever er så gode, når de kommer med os og står og taler med. Vi kan se, at det giver os noget.

Ann-Louise Fruehave Hansen – pressefoto
Dorte Johansen – pressefoto
Johnny Petersen – pressefoto
Peter Jensen – pressefoto