Når Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm lørdag 26. maj fejrer sit 40 års jubilæum – på selve mærkedagen – er der en del frivillige medarbejdere til stede, som var med til premieren for 40 år siden.
De kan bevidne de kolossale forandringer, museet er undergået siden maj 1978. Dengang gav daværende kulturminister Niels Matthiasen (S) museets frivillige medarbejdere intet mindre end et ridderslag ved at forestå den officielle åbning af museet for offentligheden.
I de forløbne 40 år siden Sporvejsmuseets første åbningsdage er museets vognsamling blevet betydeligt større, blandt andet ved overtagelsen af den offentligt ejede samling af museumssporvogne og -busser i 2003. Den trafikerede strækning er vokset fra omkring 300 meter til omkring to kilometer, og museet har i dag til huse i ikke én, men otte større og mindre bygninger. En lille ny by!
Museets drift og udbygning er stadig baseret på ulønnet frivilligt arbejde, men ikke udelukkende. De seneste års omfattende byggerier er udført af professionelle byggefolk fra Midtsjælland. For en stor dels vedkommende betalt med midler fra testamentariske gaver.
Sporvejsmuseet regnes i dag i top-5 på verdensplan blandt tilsvarende museer.
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har til festdagen inviteret repræsentanter for offentlige myndigheder og private virksomheder, der har været museets samarbejdspartnere gennem årene.
Ruds Vedby Garden underholder med piber og trommer og elegant eksercits fra kl. 13.30, og museet besøges af ejere af vintagebiler fra de gamle sporvognes storhedstid, så man genskaber gadebilledet fra dengang. Der er dagen igennem intensiv trafik på museumssporvejen, og der er mulighed for at opleve den bevarede københavnske hesteomnibus i trafik mellem museet og Skjoldenæsholm Hovedgård.
40 års jubilæet afspejles i Sporvejsmuseets udstilling som et af flere temaer.
Blandt de øvrige udstillingstemaer er den kendsgerning, at hovedstaden for 50 år siden – i 1968 – sagde farvel til endnu to gamle sporvognslinjer, som havde kælenavnene “Englen” og “Svenskeren”, henholdsvis linie 3 og linie 10. Folkeviddet gav alle de gamle sporvognslinier sådanne kælenavne – som oftest på grund af deres liniefarver på skilte og lanterner.
Men det er ikke fortid alt sammen. Sporvejsmuseet dokumenterer i sin udstilling udviklingen af letbaner i Danmark, i år med særlig fokus på Aarhus og Odense.
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm ligger ved Jystrup omtrent midt mellem Roskilde og Ringsted. Frem til skolernes sommerferieperiode er Sporvejsmuseet åbent lørdage, søn- og helligdage kl. 10-17. I perioden 26. juni til 19. august er museet åbent kl. 10-17 alle ugens dage på nær mandag. Mandage er museet lukket. Sporvejsmuseets ordinære sæson 2018 slutter med udgangen af skolernes efterårsferie, søndag 21. oktober.
Der kan læses mere på www.sporvejsmuseet.dk