Alle børn, der begynder i folkeskole i Ringsted Kommune til sommer, er med i et nyt spireforløb, der skal gøre skiftet fra daginstitution til folkeskole mere trygt.
Overgangen fra daginstitution til folkeskole er en stor omvæltning for alle børn. Nye rammer, mennesker, krav og forventninger kan være svære at møde. Derfor bliver et nyt spireforløb, der skal sikre, at alle børn får en god skolestart i disse uger rullet ud på alle kommunens daginstitutioner og folkeskoler.
– Vi ønsker, at alle børn får en god begyndelse på livet som skoleelev, og vi håber, at det nye tiltag i spireforløbet kan være med til at gøre overgangen fra dagtilbud til folkeskole tryg og rar for de mange børn, der snart tager hul på deres skolegang i Ringsted Kommune, siger chef for Undervisnings-, Fritids- og Kulturcentret i Ringsted Kommune, Jesper Ulrich Jørgensen.
I spireforløbet introduceres alle spirebørn i børnehaven for en bog om en lille, stille mus, der helst vil være i kendte omgivelser og tage tingene i sit eget tempo. Mørkemusen, som bogen hedder, kommer til at følge børnene fra børnehave til SFO og ind i folkeskolen. Formålet er især at give alle børnene et fælles genkendeligt holdepunkt i en tid med mange skift.
Litteraturen binder børn sammen
Formand for Børne- og Familieudvalget i Ringsted kommune, Johnny Dalgaard (V), glæder sig over, at bogen om Mørkemusen giver alle børn i kommunen et fælles udgangspunkt for en god skolestart.
– Det er dejligt, at litteraturen på den måde kan være med til at binde børn sammen uanset hvilken børnehave, de har gået i og hvilken af vores folkeskoler, de skal begynde på. De får et fælles genkendeligt holdepunkt i en tid, hvor der sker mange nye ting omkring dem, og det er positivt, siger han.
Spireforløbet er blevet til i samarbejde mellem Undervisnings-, Fritids- og Kulturcentret, Ringsted bibliotek og de kommunale daginstitutioner og skoler. Foruden genkendelse i overgangen fra daginstitution til folkeskole er der også stort fokus på at styrke børnene sprogligt hvad angår læselyst, ordforråd og evnen til at kunne udtrykke sig sprogligt.
Det er et rigtig godt tiltag, mener formand for Undervisnings- og Fritidsudvalget i Ringsted Kommune, Mette Ahm-Petersen (S).
– Udviklingen af sprog er meget vigtig for børns udvikling, trivsel og fremtidige skolegang, så derfor er det dejligt, at litteraturen på denne måde kan være med til at give alle børn det samme udgangspunkt for sprogudvikling, inden de skal begynde i skole, siger hun.
Møder musen tidligt
Den nye del af spireforløbet med Mørkemusen strækker sig over ni måneder. Allerede et halvt år inden børnene skal begynde i skole, introduceres de første gang for bogen, som er nøje udvalgt af biblioteket. Det fortæller chef for Bibliotek og Borgerservice, Anders Clausen.
– Musen begynder som en lidt stille og tilbageholden mus, der ikke helt tror på sig selv og gennemgår derfra en stor udvikling. Præcis som mange børn vil opleve, at de gør, når de begynder i skole. Derfor vil bogen give anledning til at snakke om både personligheder, forandringer og forskelligheder.
I efteråret 2023 blev spireforløbet testet som pilotprojekt i fire udvalgte daginstitutioner og folkeskoler i Ringsted Kommune. Blandt andet i Børnehuset Ørslev, hvor Marie Grahn Hansen er pædagog. Hun oplevede, at historien om Mørkemusen gav anledning til mange gode snakke med spirebørnene om de følelser, de mærker i forbindelse med skolestart.
– Da vi havde været på besøg på skolen, kunne jeg mærke, at der var uro mellem børnene, fordi det var nyt, spændende og lidt uhyggeligt på samme tid. De vidste ikke helt, hvad de skulle, og der læste vi bogen igen, så alle lige blev mindet om, at selv om en situation er lidt skræmmende, så skal man nok klare det alligevel, fordi de har hinanden og de passer på hinanden, siger Marie Grahn Hansen fra Børnehuset Ørslev.
Hvis man som forælder er interesseret i at læse historien om Mørkemusen, vil det være muligt at låne et eksemplar af bogen med hjem, så man kan læse og snakke om bogen i hjemlige rammer og på den måde støtte sit barn i at få den bedst mulige begyndelse på livet som skoleelev.