Borgerrådgiveren hjælper dig, der er utilfreds med Ringsted Kommunes behandling af din sag eller af dig.
Borgerrådgiveren kan medvirke til at sikre, at du føler dig hørt i sager, hvor du ikke har fundet kommunens sagsbehandling tilfredsstillende. Borgerrådgiveren kan gennemgå din sag og undersøge, om de juridiske regler og principper for sagsbehandlingen er overholdt.
Borgerrådgiveren kan ikke tage stilling til, om du har ret til en bestemt ydelse eller vurdere det faglige indhold i en afgørelse, men kan undersøge, om du har fået korrekt sagsbehandling.
Borgerrådgiveren kan hjælpe med at styrke dialogen mellem dig og Ringsted Kommune, og du kan få rådgivning og vejledning, der kan hjælpe dig i kontakten med det kommunale system.
Borgerrådgiveren er uvildig og uafhængig af kommunens administration, og kan ikke fungere som bisidder eller repræsentant for dig i en sag.
Hvis borgerrådgiveren tager en sag op, vil borgerrådgiveren undersøge klagen og sagens bilag og sende en rapport til kommunen med konklusionerne, eventuel kritik og henstillinger samt en forklaring om, hvilke konsekvenser en eventuel mangelfuld sagsbehandling eller utilstrækkelig borgerbetjening kan have for dig og for kommunen.
Alle henvendelser til borgerrådgiveren er med til at skabe læring i kommunen. Det sker dels i borgerrådgiverens tilbagemelding til afdelingerne og dels i den årlige beretning, som borgerrådgiveren afgiver til Byrådet.