Som virksomhedsleder er der mange muligheder for at komme til orde og påvirke branchen og verden omkring sig. Hvis man altså prioriterer at stå frem med sine holdninger og meninger. Christian Pedersen fra Added Value Communication i Ringsted, kommer her med fire gode råd til dine debatindlæg.
 
Én af måderne til at opbygge en profil i branchen og omverdenen på er at benytte sig af debatindlæg om et aktuelt emne, der har nyhedsværdi og interesserer læserne af den publikation eller portal, som man søger at få indlægget optaget i.
 
Et godt debatindlæg er med til at profilere afsenderen, der kommer til at fremstå som ekspert på sit felt, idet den aktuelle sag, der kommenteres og perspektiveres giver billedet af en person, som tager ansvar, engagerer sig og peger på løsninger. Kort sagt en person, som man vil søge til for råd og vejledning på dette område. Ja, måske også vil handle med.
 
Det er ofte en udfordring for fagfolk at formidle deres viden på en forståelig måde. Her kræver det, at budskabet i debatindlægget bliver så konkret som muligt for læserne.
 
Fire hurtige råd

Når du skriver et debatindlæg, skal din holdning komme tydeligt frem.  Debatindlægget skal give læseren noget at tænke over og måske få ændret på noget.

Overvej denne skabelon for din tekst:

1. Hvad er problemet?
    Start altid debatindlægget ud med at fortælle hvad problemet er.

2. Hvilke argumenter kan der bruges?
    Skriv minimum tre argumenter, som understøtter problemet.

3. Hvad kan løsningen være på problemet?
    Skriv hvad du mener kan være en løsning på problemet.

4. Hav styr på, hvordan du afslutter debatindlægget.
    Skriv en afslutning, hvor du giver læseren noget at tænke over.

Så er det ellers bare deruda’ med at få formuleret nogle holdninger, der rykker!