Den kommunale valgkamp står for døren, og i mange partier forbereder man kandidaterne på, hvordan de får deres budskaber igennem til vælgerne. Venstre i Ringsted bad Added Value Communication om at træne deres kandidater i at holde effektive elevatortaler, der både overbeviser og efterlader et indtryk, så man kan huske afsenderen.

Her får du nogle af Christian Pedersens anbefalinger, når man skal forberede en god tale:

• Hvem taler du med?

• Hvad er din introduktion?

• Hvad er dit hovedbudskab?

• Hvad er konsekvensen af dit hovedbudskab?

• Hvad er det, der gør dig speciel?

• Hvad opnår din tilhører ved at stemme på dig?

• Hvad får du ud af det?

Og så skal man ikke glemme, at du siger ikke det, du siger. Du siger det, der bliver hørt!

Gør derfor ikke som den kedelige formidler der er kendetegnet ved, at vedkommende

• taler for hurtigt

• har et flakkende blik

• virker stiv

• læser højt af sit manus

• mumler

• bruger fagsprog og forkortelser

• kører på rutinen – uden engagement

Den gode elevatortale er kort, præcis og skærer ind til benet. Den kan bruges til at præsentere sig kort på et vælgermøde, når man møder en potentiel vælger, eller når man skal udtale sig til medierne under valgkampen.
Jo, skarpere man kan formulere sine budskaber, desto bedre er mulighederne for at vælgerne kan huske, hvem man er. Og er de enige, kan man være så heldig, at nogle af dem stemmer på én…

”Jeg kommer til at holde en lang tale, for jeg har ikke haft tid til at forberede en kort.”
Winston Churchill

Pressefoto