I en tid, hvor virksomheder konstant konkurrerer om opmærksomheden fra både kunder og talenter, er det vigtigere end nogensinde at have en klar og konsistent virksomhedshistorie.
”Når alle medarbejdere kan fortælle den samme historie om virksomheden, styrkes både den interne kultur og virksomhedens brand udadtil”, siger Christian Pedersen, der er kommunikationsrådgiver i det Ringsted-baserede kommunikationsbureau Added Value Communication.
Han oplever i denne tid øget interesse fra virksomheder, der ønsker at skabe fælles fortælling på tværs af organisationen, idet denne fortælling er med til at udvikle en stærk virksomhedsidentitet.
“Når alle medarbejdere – fra ledelsen til de nyeste ansatte – kan formidle den samme historie, opstår der en følelse af fælles mission og værdier. Det gør ikke blot virksomheden mere genkendelig og pålidelig udadtil, men også stærkere internt,” siger Christian Pedersen.
Medarbejdere, der er med til at formidle en fælles kernehistorie, skaber konsistens i kommunikationen, hvilket er uvurderligt, især i krisesituationer.
”Det mindsker risikoen for forvirring og misforståelser, og sikrer, at virksomhedens budskaber fremstår klare og ensartede,” tilføjer Christian Pedersen.
Øget kundetillid
Samtidig betyder en klar og enslydende virksomhedshistorie, at kunderne véd, hvad de kan forvente, hvilket styrker relationen og tilliden mellem virksomheden og kunderne.
Det er nødvendigt for virksomheder at investere tid i at udvikle og kommunikere deres historie til alle medarbejdere. “Det er ikke kun en investering i virksomhedens brand, men også i medarbejdernes engagement og kundernes tillid,” siger Christian Pedersen.
Added Value Communication er et kommunikationsbureauet, baseret i Ringsted, der hjælper virksomheder og organisationer med at opbygge og styrke deres brand gennem effektiv og konsistent kommunikation.