Stor forbedring af kommunens sagsbehandling på børne- og ungeområdet
I foråret 2014 besluttede Ringsted Kommune at undersøge kvaliteten af kommunens arbejde med udsatte børn og unge. Det kom der senere samme år en rapport ud af med en række anbefalinger til, hvordan kommunen kunne forbedre sagsbehandlingen på området. Kommunens indsats for at forbedre sagsbehandlingen er nu blevet evalueret, og resultaterne blev mandag aften præsenteret for to politiske udvalg.
Ringsted Kommune tog i 2014 initiativ til at indgå samarbejde med Social- og Ankestyrelsens Task Force, der rådgiver kommuner på området udsatte børn og unge og hjælper kommunerne med at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen.
Resultaterne af Task Forcens arbejde blev offentliggjort i slutningen af 2014 og viste nogle udfordringer i kommunens sagsbehandling på daværende tidspunkt. Tidsfristen på fire måneder for at behandle sager var eksempelvis overskredet i adskillige sager, og i en del sager oplevede man passivitet i sagsgangen, der medførte, at der ikke var fremdrift i sagsbehandlingen. Derudover var der sager, hvor der ikke var lavet børnefaglige undersøgelser og handleplaner, som der var krav om.
Børn- og ungeudvalget og Socialudvalget besluttede i forlængelse af anbefalingerne fra Task Forcen i slutningen af 2014, at indgå et fortsat samarbejde med Social- og Ankestyrelsens Task Force for at forbedre kommunens sagsbehandling af børn- og ungesager.
Den rigtige beslutning har ført til forbedringer
Indsatsen med at forbedre sagsbehandlingen har nu kørt i næsten to år og er netop blevet evalueret af Social- og Ankestyrelsens Task Force. Mandag aften blev resultaterne af evalueringen præsenteret for Børne- og Undervisningsudvalget og Socialudvalget.
”Vi tog en aktiv og rigtig beslutning om at indgå samarbejde med Social- og Ankestyrelsen tilbage i 2014, fordi vi var klar over, at der var områder af vores sagsbehandling, der ikke var god nok, og vi havde et behov for at få klarlagt helt nøjagtigt, hvor udfordringerne var og hvilke indsatser, vi burde foretage os for at udbedre fejlene i sagsbehandlingen”, siger Andreas Jegstrup, der er direktør for Social- og Sundhedsområdet i Ringsted Kommune. Han fortsætter:
”Vi har nu gennemgået et forløb de seneste to år, hvor vi har igangsat en række konkrete tiltag for at forbedre sagsbehandlingen, og vi kan heldigvis se nu, at det er de rigtige områder vi arbejder med, og at vi har taget nogle meget store og vigtige skridt, der markant har forbedret sagsbehandlingen på området.”
Anbefalingerne i 2014 lød bl.a. på, at opstille konkrete mål for arbejdet med udsatte børn og unge i forlængelse af kommunens politik på området og arbejde målrettet for at etablere faste procedurer og planer for arbejdet. Task Forcens vurdering ved mødet med Børne- og Undervisningsudvalget og Socialudvalget mandag aften var, at Ringsted Kommune har arbejdet seriøst og målrettet for at forbedre en lang række punkter, som Task Forcen adresserede tilbage i 2014. Det har bl.a. medført, at kommunen har fået et langt bedre overblik og sikret en høj kvalitet i sagsbehandlingen, der lever op til kommunens krav på området. Kommunen har ligeledes arbejdet meget målrettet for at undgå passivitet i sagerne.
”Et af kritikpunkterne i rapporten fra 2014 gik på, at vi var for passive i vores sagsbehandling og ikke fik handlet rettidigt i flere af vores sager. Det er vi nu – takket være en stor indsats fra vores medarbejdere – kommet helt ud over”, siger Henrik Harder, der er direktør for Børne- og Ungeområdet i Ringsted Kommune, og han fortsætter:
”Vi har indført nogle helt faste procedurer for sagsbehandlingen på flere områder, og det kan vi se bærer frugt. Et andet kritikpunkt fra rapporten i 2014 var, at vi ikke var gode nok til at få afholdt børnefaglige samtaler alle de steder, hvor vi burde. Det er vi også blevet langt bedre til, samtidig med at kvaliteten af samtalerne er blevet bedre. Det skyldes bl.a., at vi har haft alle medarbejdere på kursus i procedurer for børnesamtaler i dette efterår.”
Godt på vej med ikke i mål
Task Forcen konkluderede på mødet mandag aften, at Ringsted Kommune er kommet rigtig godt videre i forhold til at forbedre sagsbehandlingen og sikre kvaliteten. Ringsted Kommune er eksempelvis en af de få kommuner, der arbejder målrettet for at få afslutte familiesagerne og sikret at familierne kommer godt videre og ind i en god gænge, så de ikke bliver fastholdt i systemet.
Men Task Forcen gjorde også klart, at der stadig er rum til forbedring og ikke mindst, at det er vigtigt, at kommunen til stadighed fastholder fokus på procedurer og kvalitet i sagsbehandlingen, så det gode arbejde kan fastholdes og videreudvikles.
Det er nødvendigt stadig at have fokus på at forbedre rettidigheden i sagsbehandlingen, da der stadig er sager, der ikke når at blive færdigbehandlet indenfor tidsfristen, og så skal kommunen fortsat sikre og fastholde de faste procedure for sagsbehandlingen samt udvikle nye, hvor de ikke allerede findes – eksempelvis er der et opmærksomhedspunkt på at sikre at underretninger bliver håndteret rettidigt og efter retningslinjerne.
”Vi er glade for, at vi besluttede at indgå samarbejde med Task Forcen for at forbedre vores sagsbehandling. Det er et meget vigtigt område vi arbejder med her, for i sidste ende handler det om, at sikre den bedst mulige trivsel for vores børn og unge. Samarbejdet med Task Forcen har hjulpet os med helt konkret at finde de områder vi skulle sætte ind på, og har givet os de nødvendige værktøjer til at komme videre. Vi er ikke i mål endnu og, det er vi meget bevidste om,” siger Henrik Harder og slutter:
”Men vi vil arbejde benhårdt for at forbedre vores sagsbehandling yderligere og fastholde det fokus vi har fået efter samarbejdet med Task Forcen, så vi kan sikre den bedst mulige trivsel og udvikling for kommunens børn og unge og deres familier.”
/Pressemeddelelse Ringsted Kommune