Den australske forsker Hayley Dureau fra Melbourne University og Kevin Perry fra Grønlands Universitet besøger to skoler i Ringsted Kommune for at høre mere om læring, børnesyn og disciplin i et af verdens lykkeligste lande.
Det skriver Ringsted Kommune til Dit Ringsted.
Hvordan får man børn til at tage ansvar for egen læring? Hvordan arbejder danske skolelærere i hverdagen? Og hvordan kan man kombinere en relativ løs disciplin med høje læringsmål?
Det er nogle af de spørgsmål, som en australsk forsker og underviser og en grønlandsk forsker håber at blive klogere på, når de besøger to folkeskoler i Ringsted Kommune onsdag den 2. maj.
Hayley Dureau fra Melbourne University er ved at samle data ind til et nyt forskningsprojekt, og hun er derfor på besøg i Danmark for at besøge danske undervisningsinstitutioner. Hun skal sammen med leder af afdelingen for Sociale Forhold på Grønlands Universitet, Kevin Perry, besøge Vigersted Skole og Campusskolen.
De ønsker at undersøge, hvad der betyder noget for læring i den danske folkeskole, og hvordan danske skolelærere arbejder i hverdagen. Onsdag formiddag besøger de Vigersted Skole, der har 320 elever og også rummer en afdeling for autister. Efterfølgende besøger de en anden type folkeskole, Campusskolen, der har 750 elever i 7.-10. klasse.
Besøget i Ringsted slutter med et møde med børne- og skoledirektør i Ringsted Kommune Gitte Løvgren. Det er Kevin Perry, der har spurgt Gitte Løvgren, om de to forskere måtte besøge skoler i Ringsted.
”Vi vil selvfølgelig gerne dele vores viden med andre ude i verden, og det kan måske også komme os til gavn. Vi kan også lære noget af dem. For eksempel er Australien et af de lande, der er lykkedes rigtig godt med det, vi kalder progression i læring, og det kan vi måske også lære noget af her i Danmark,” siger Gitte Løvgren.
Under sit ophold i Danmark har Hayley Dureau blandt andet også været på besøg på Fredensborg Gymnasium og Aarhus Universitet.