Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm skuer både bagud i historien og fremad, når der i den nye sæson sættes fokus på afskeden med hovedstadens ældste sporvogne for 50 år siden og samtidig fortælles om Danmarks første letbane, som kører i Aarhus fra 2017. Sporvejsmuseet åbner store bededag 22. april.

Ved overgangen til sommerkøreplanen 1966 – i år for 50 år siden – var sporvejsnettet i hovedstaden blevet så stormasket, at Københavns Sporveje kunne sige farvel til sine ældste sporvogne fra begyndelsen af 1900-tallet. Disse vogne var nærmest uopslidelige, men var selvfølgelig blevet utidssvarende efter et arbejdsliv på 60 år eller mere.

Udstilling2016
Københavns sporveje sagde farvel til de ældste sporvogne ved overgangen til sommerkøreplanen 1966 – i år for 50 år siden. De fleste gamle vogne blev afbrændt og ophugget på lossepladsen i Københavns sydhavnskvarter, men nogle få af vognene blev solgt til private eller udtaget som museumsvogne.

Afskeden med de ældste københavnske sporvogne blev dengang markeret med en kavalkade af gamle vogne fra Svanemøllen Remise på Østerbro til Allégade Remise på Frederiksberg. Samtidig blev sporvognslinje 9 til to nye buslinjer: 9 og 18, og Allégade Remise lukkede som driftsremise. Remisen husede ved åbningen i 1899 hovedstadens første elektriske sporvogne, der fik deres strøm via luftledninger.

Sporvejsmuseet markerer afskeden med de ældste sporvogne i årets udstilling, lige som der er mulighed for et gensyn – og en køretur – med sporvognslinje 9, der med sine smukke rød/grønne linjefarver bar kælenavnet ”Papegøjen”.

Danmarks første letbane
Sporvejsmuseet har siden museets åbning i 1978 fortalt de besøgende om udviklingen af moderne sporveje i vore nabolande. I årets udstilling berettes om de igangværende anlægsarbejder i Aarhus, hvor Danmarks første letbane begynder at køre i 2017. Udstillingen fortæller om visionerne med de moderne sporvogne i landets næststørste by og det store opland, som letbanen betjener.

Odense er også godt på vej med sin letbane, mens hovedstadens politikere fortsat slæber på fødderne.

Telefonkioskernes historie
Sporvejsmuseet har mere at markere i sæsonen 2016, idet museets største stykke gammelt gadeinventar – den klassiske frederiksbergske telefonkiosk – i år har 100-års fødselsdag. Sporvejsmuseet overtog bygningen i 1972 og forestod selv nedrivningen i sommeren 1973 på hjørnet af Frederiksberg Allé og Kingosgade. Telefonkiosken er den eneste bevarede af de frederiksbergske telefonkiosker.

Men hvad er – eller var – en telefonkiosk? Det er yngre generationer formentlig usikre på, når de lever med en smart telefon i hånden, tasken eller lommen. Derfor fortælles telefonkioskernes historie i en ny udstilling i kioskbygningen.

Sporvejsmuseets besøgende vil opleve en forlænget museumsgade – med det uofficielle navn Valby Langgade – idet den ny sporvognsremise og en ny stor busudstillingshal samt endnu en garagebygning er rejst på begge sider af sporvognslinjen mod Højbjerg Skov nordvest for Skjoldenæsholm.

Sporvejsmuseet er i begyndelsen af sæsonen åbent lørdage, søn- og helligdage kl. 10-17. I skolernes sommerferie alle dage kl. 10-17 undtagen mandage, hvor museet er lukket. Sporvejsmuseet er beliggende ved Jystrup omtrent midt mellem Roskilde og Ringsted. Der kan læses mere på www.sporvejsmuseet.dk