Fortæl virksomhedens gode historier
Det lokale kommunikationsbureau, Added Value Communication, mærker stigende interesse fra virksomheder, der ønsker at fortælle deres historier i medierne.
– Kom ud af busken og fortæl de gode historier.
Sådan lyder opfordringen fra kommunikationsrådgiver Christian Pedersen fra Added Value Communication til de virksomheder, der ønsker at få deres budskaber, nyheder og gode historier ud i medierne. Det er både i pressen og i virksomhedens egne sociale medier.
Added Value Communication mærker en klar tendens til, at flere og flere virksomheder i denne tid har behov for at blive mere synlige i omverdenen. De ønsker, at flere kunder bliver opmærksomme på deres produkter og ydelser. Samtidig stiger kravene, når det gælder om at være tilstede på den rigtige måde på de sociale medier. Her står nogle virksomhedsledere ofte vaklende over for, hvordan man håndterer denne dialog med omverdenen på en professionel og troværdig måde.
– Når jeg indleder et samarbejde med en virksomhed, der ønsker større synlighed, tager vi udgangspunkt i, hvilke forventninger man har til den synlighed, der følger af, at man selv kontakter pressen med historier og lægger sine nyheder på de sociale medier som linkedin eller facebook. Det stiller nemlig nogle krav til virksomheden, når den løbende er i dialog med sin omverden på en anderledes måde. Men med en god plan, er det ret enkelt at komme godt i gang, og de positive resultater i form af positiv respons på spændende nyheder viser sig hurtigt, siger Christian Pedersen.
TRE SPØRGSMÅL en virksomhed skal overveje, når den planlægger at øge sin synlighed:
1. Hvilke historier og nyheder ønsker vi at få ud til omverdenen?
2. Hvilke medier er det mest interessant for os at påvirke vores kunder igennem?
3. Har vi selv ressourcer og ekspertise til selv at gennemføre en medieindsats, eller har vi brug for input udefra?
Fakta om presseomtale
• Presseomtale er et effektivt støtteværktøj til virksomhedens markedsføring.
• Omtale af virksomheden i pressen har højere troværdighed end fx annoncer, fordi uafhængige medier bringer det som almindeligt redaktionelt stof.
Fakta om sociale medier
Alting rykker online, også kunderne. Sociale medier er noget af det, vi bruger mest tid på foran skærmen. Virksomhedens konkurrenter er her også, og hvis ikke, så kommer de snart.
En ting er at være til stede. Noget andet er den aktive indsats, der skal sikre, at kunderne tænker på jeres virksomhed næste gang, de har brug for jeres ydelser og produkter. Det er afgørende at vise eksisterende og potentielle kunder, at I er eksperterne i jeres branche.
Tonen på sociale medier er typisk mere uformel end på virksomhedens website. Det er derfor oplagt, at fortælle nogle ting, I ellers ikke så let ville kunne komme ud med. Skriv om, hvad der rører sig i virksomheden og branchen. Jo mere I skriver, jo nemmere bliver I at finde på nettet.
Følg Added Value Communication på facebook https://www.facebook.com/AddedValueCommunication/