Sporvejsmuseet
Med det nye lån kan Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm færdiggøre sine store byggeprojekter, som man selv har finansieret hovedparten af.

Formalia blev respekteret, da en ekstraordinær generalforsamling i Sporvejshistorisk Selskab tirsdag aften (8. november) gav bestyrelsen bemyndigelse til at optage et lån hos Kommunekredit på 10 mio. kr. til de igangværende, meget omfattende byggeprojekter på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det var Kommunekredit, der havde ønsket denne formelle bemyndigelse. Ringsted Kommune har stillet den fornødne kommunegaranti. Sporvejshistorisk Selskab er foreningen bag anlægget og driften af det midtsjællandske museum.

Med det lånte beløb vil Sporvejsmuseet kunne færdiggøre den igangværende opførelse af en 3.000 kvadratmeter stor magasinbygning i to etager og påbegynde opførelsen af en sporvogns- og trolleybusremise – museets fjerde sporvognsremise. I de seneste to år er der blevet rejst fire – snart fem – nye store bygninger på Sporvejsmuseet. Museet har selv finansieret de første omkring 18 mio. kr. af den samlede byggesum.

Magasinbygningen og den fjerde sporvognsremise opføres som de øvrige bygninger af firmaet Vesti Olsen & Hansen, der er hjemmehørende i Tølløse. Sporvejsmuseet kunne for nylig holde rejsegilde på magasinbygningen, som skal rumme museets meget store lagre af arkivalier, uniformer, udstillingsmateriale og lignende. Ud over de to nævnte bygninger er i 2014-2016 opført en 4.000 kvadratmeter stor sporvognsremise med omkring en kilometer spor under tag, en busudstillingshal på omkring 2.600 kvadratmeter, som åbnes for publikum i sæsonen 2017, og desuden en ikke helt lille bygning til museets lastbiler m.m.

Med de nye bygninger er museumsgaden, der har kælenavnet ”Valby Langgade”, blevet dobbelt så lang som før, og der er desuden opstået en parallelgade, som i en overskuelig fremtid vil blive trafikeret af de bevarede trolleybusser – elektriske busser, der henter deres strøm fra køreledninger. Det uofficielle gadenavn Valby Langgade stammer kommer af den kendsgerning, at museets bindingsværksremise engang stod på adressen Valby Langgade 86, hvor den fra 1901 husede nogle af hovedstadens første elektriske sporvogne.

Mellem den nye store sporvognsremise og busudstillingshallen er museet i fuld gang med at opbygge et gade- og butiksmiljø fra 40’erne til 60’erne med bl.a. frisør, radioforretning, mejeri, boghandel, blomsterbutik, posthus, grønthandel m.v. Alt i alt vil det fuldt udbygget blive til 23 butiksfacader, som vil kunne nydes både til fods og fra de sporvogne, der kører i det nye gadeareal.