Restauranten Meatery har nu officielt opnået certificeringen som demensvenlig restaurant, efter at kommunens demensvenformidlere har uddannet personalet i demensvenlighed.

Personalet på restauranten Meatery i centrum af Ringsted er for nylig blevet uddannet i at håndtere gæster med demens på en måde, der skaber tryghed og ro.

Det er Ringsted Kommunes to frivillige demensvenformidlere, Elena Labecka og Henriette Thiele, der har holdt oplæg for hele personalet på restauranten.

Demensvenlig indretning til glæde for alle

De to frivillige har blandt andet lært personalet at fokusere på særlige behov i situationer som betaling og valg af siddeplads. Det skal sikre, at personalet på Meatery kan give en inkluderende og tryg oplevelse for alle.

Og det har restauranten taget til sig:

– Alle skal kunne føle sig velkomne og trygge under deres besøg. Mange af os har oplevet demens tæt på, og vi ved, hvor udfordrende det kan være. Vores mål på Meatery er at sikre, at vores gæster føler sig godt tilpas, uanset hvilke udfordringer de måtte have, siger medejer af Meatery Gökhan Muhcu.

Ved at blive en demensvenlig restaurant har personalet fået en grundig indsigt i demenssygdomme samt konkrete redskaber til, hvordan de bedst muligt kan hjælpe gæster med demens.

I den forbindelse har restauranten lavet stilleområder for gæster, der har brug for et lavt støjniveau, og har tilpasset indretningen, så det er lettere at finde rundt og samtidig skabt en god atmosfære.

Demens i Ringsted Kommune

I Ringsted Kommune lever over 500 personer med demens, og en stor udfordring for dem og deres pårørende er ofte, at omgivelserne mangler viden om demens.

Det kan føre til misforståelser, som får mange til at blive hjemme i stedet for at deltage i sociale eller kulturelle aktiviteter som at gå på restaurant.

Ensomhed og isolation er hyppige konsekvenser, og for mange kan det udvikle sig til depression.

Viden gør en forskel

Det er her lokalsamfundet, herunder butikker, restauranter og foreninger, kan spille en afgørende rolle i at inkludere personer med demens.

– Vi er rigtigt glade for, at vi har fået startet en gruppe af uddannet frivillige demensvenformidlere. Det er en stor hjælp for at komme i mål med kommunens demensstrategi om netop at sikre borgernes muligheder for at færdes frit og fortsat leve et aktivt liv, siger projektkoordinator Doreen Møller Holmquist.

Hun forklarer, at ved at tilegne sig viden om sygdommen kan de erhvervsdrivende og foreninger være med til at skabe rum, hvor demensramte kan føle sig trygge og deltage på lige fod med andre. Dette skaber ikke kun bedre livskvalitet for den enkelte, men åbner også for nye kundegrupper og større fællesskaber.

– Vi kommer ud i butikker, i foreninger og på restauranter og caféer, hvor vi underviser personalet i demens og i, hvordan de bedst muligt kan tage imod mennesker med demens, fortæller en af de frivillige demensvenformidlere Henriette Thiele og fortsætter:

– Personalet bliver trygge i at tilgodese den gruppe af sårbare kunder. Kunder og besøgende med demens og deres pårørende føler sig også mere trygge. Glæden ved at have haft en god oplevelse og have modtaget den rette hjælp, giver mod og lyst til at komme tilbage.

En del af et større initiativ

Alzheimerforeningen har i mange år arbejdet for at skabe et demensvenligt samfund, og flere kommuner har taget initiativ til at uddanne frivillige demensvenformidlere.

I Ringsted Kommune har man netop valgt at sende disse formidlere ud til forretninger og virksomheder for at informere om, hvordan de kan blive mere demensvenlige.

I Danmark bor omkring 25.000 af de 96.000 demensramte alene og er i høj risiko for at blive ensomme.

Pressefoto
Pressefoto