Revideret forslag til torveomdannelsen fokuserer på bedre trafikforhold for handlende og bløde trafikkanter, opholdsrum med læ og bedre håndtering af overfladevand ved fx skybrud. Byrådet tager stilling til forslaget på sit møde den 24. juni.
En styregruppe med borgmester Henrik Hvidesten i spidsen har udarbejdet et revideret forslag til omdannelsen af torvet. Det er udviklet i et samarbejde med arkitektfirmaet Gehl Architects, og det bygger på en lang række høringssvar og kommentarer fra Byrådet.
Borgmester Henrik Hvidesten er meget tilfreds med de anbefalinger, der er kommet fra styregruppen, og håber, at man nu kan nå til politisk enighed om at arbejde videre med et endeligt projekt:
”Som formand for styregruppen er jeg meget tilfreds med, at vi kunne nå til bred enighed om de anbefalinger, vi med projektforslaget er klar til at præsentere for politikerne. Samtidig er jeg glad for de mange høringssvar vi modtog sidste sommer og som har været stærkt medvirkende til at kvalificere vores arbejde med projektet”, siger borgmester Henrik Hvidesten og fortsætter:
”Set med mine borgmesterbriller synes jeg også, at vi er kommet frem til et rigtig spændende forslag. Jeg er overbevist om, at vi med dette forslag for alvor kan få sat gang i en positiv udvikling, hvor det bliver mere rart at opholde sig på torvet og mere lukrativt at drive forretning for vores handelsliv – til gavn for hele kommunen”, slutter han.
Det nye forslag til torvet indeholder tre bærende elementer, nemlig bedre trafikforhold, mere læ og et klimatilpasningselement, som skal sikre, at byrummet i fremtiden er rustet til at håndtere klimaudfordringer som fx skybrud og andre former for ekstrem nedbør.
Bedre adgang til parkering
Forslaget lægger op til en omlægning af trafikmønsteret over torvet, Nørregade og Amtstue Allé. Rådgivningsvirksomheden Cowi har gennemført analyser for dagens trafikmønster og parkering og kommet med anbefalinger til tiltag, der kan reducere den gennemkørende trafik og gøre torvet og Nørregade til et mere attraktivt byrum for de bløde trafikanter. Forslagene vil samtidig skabe bedre forhold for de bilister, der har ærinde i detailhandelsområdet. De vigtigste anbefalinger omfatter: en hastighedszone på 30 km/t, sivegade over torvet og Nørregade, åbning af Amtstue Allé og parkeringshenvisningssystem.
Læ på torvet
Styregruppen lægger desuden i sit forslag op til at etablere et mindre bygningselement på den eksisterende parkeringsplads mellem ”Børsen” og Rådhuset. Hovedformålene med bygningselementet er at skabe opholdsrum med læ, at definere torvet rumligt som en plads og at skabe mulighed for publikumsrettede funktioner.
Gearet til fremtidens klimaudfordringer
Endelig er der et klimatilpasningsprojekt for torvet integreret i det projektforslag, der lægges op til politisk behandling. Det skal bl.a. bruges til at håndtere tag- og overfladevand ved regnvejr, herunder ved ekstrem regn.