Ny organisering for børn og medarbejdere i Snurretoppen skal give mere krudt til leg og læring

Den integrerede institution Snurretoppen i Ringsted Kommune organiserer nu stuerne anderledes, og ændrer i medarbejdernes skema. Alle medarbejdere skal nu arbejde ni dage på to uger i stedet for de normale 10 dage. Det skal give mere tid til relationsarbejde og give færre skift og større tryghed for børn og forældre.

Bedre relationsarbejde, mere tryghed for børn og forældre, færre oplevede skift i hverdagen og mere krudt på leg og læring. Det skal der komme ud af en ny måde at organisere hverdagen på i den integrerede daginstitution Snurretoppen.
Winnie Hansen, leder af Snurretoppen, siger:
”I Snurretoppen skal børnene ikke passe ind til os. Vi skal passe til dem. Så derfor har vi set på, hvordan vi organiserer hverdagen, og hvordan vi kan ændre vores struktur for at give mest muligt plads til og fokus på børnene.”

Mere tryghed og voksne, der følger barnet

Ændringerne er todelte og blev gennemført fra mandag den 5. september. For børn og forældre betyder den nye organisering, at de vil opleve færre skift og skal møde lidt færre voksne i hverdagen gennem deres tid i Snurretoppen. Tidligere skiftede børnene stue flere gange, hvis de er i Snurretoppen i både vuggestue og børnehave.
Fremover vil børnene få en fast stue i vuggestuen og en fast stue i børnehaven. Det vil være de samme voksne, der følger barnet, mens det er i vuggestue, og faste voksne, der følger barnet, mens det er i børnehave.

Når barnet skal skifte fra vuggestue, følger der voksne med, så der er kendte voksne med hele tiden.
”Det er de samme voksne, der er tæt på både børn og forældre det meste af tiden. Det gør det nemmere for forældrene, at de skal møde færre voksne gennem deres børns institutionstid. I stedet for hele tiden at skabe nye relationer, så kan vi voksne i Snurretoppen også bruge mere krudt på endnu mere leg og læring med børnene,” siger Winnie Hansen og fortsætter:
”For børnene betyder det, at de vil opleve færre skift i deres institutionstid, og de vil være mere sammen med kendte voksne. Det vil give dem en støre tryghed i hverdagen.”
Lige som tidligere vil der fortsat følge ven voksen med fra daginstitutionen og over i skolen.

Mere nærvær og bedre tid til aktiviteter

Den nye måde at organisere hverdagen på i Snurretoppen giver en lang række fordele, fortæller Winnie Hansen.
”Vi kan oftere lave ting i små grupper, når vi gør det på den her måde. Og det gør, at det bliver nemmere at lave aktiviteter hele dagen. Når vi for eksempel har bål, så stoppede det før tit til middag. Nu kan vi blive dernede og lade det strække sig over længere tid, og vi kan lave nogle længere ture ud af huset. Noget af travlheden går ud af hverdagen, og det bliver endnu mere på børnene præmisser,” siger hun”.

Øget trivsel og arbejdsglæde

For medarbejderne betyder omorganiseringen, at deres skema bliver lidt anderledes. Alle får en ekstra dags fri hver anden uge mod at arbejde lidt under en time ekstra de øvrige dage.
”Vi startede med at spørge medarbejderne om deres drømmeinstitutionen. Alle sagde, at det handlede om relationen til børnene og at få lov til at følge en gruppe børn længere. Det kan vi gøre i endnu højere grad nu,” siger Winnie Hansen og fortsætter:
”Når medarbejderne er her bare lidt længere, vil børnene føle, at de voksne følger dem en hel dag og eksempelvis kan være med til hele aktiviteten sammen med børnene. Når vi nu organiserer os sådan her, kan vi også sammensætte gode stabile medarbejderteams, så vi kan højne den pædagogiske praksis og dermed kvaliteten på alle stuer.”

Et fleksibelt arbejdsliv for alle

Winnie Hansen peger på, at erfaringer fra andre daginstitutioner, der har gjort noget lignende som Snurretoppen, viser, at den nye organisering giver øget trivsel og arbejdsglæde for medarbejderne.
Tiltaget i Snurretoppen følger temaet fra resten af Ringsted Kommune, hvor der er stor fokus på fleksibel arbejdstid. Alle arbejdspladser i kommunen er blandt andet blevet opfordret til at have drøftelser af, hvordan man lokalt kan indrette arbejdspladsen fleksibelt, så ansatte eksempelvis i endnu højere grad får en god balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Foto: ABW