Indtil nu har din husstand betalt ét samlet gebyr for alle udgifter til indsamling af affald i Ringsted Kommune. Gebyret er fremgået af din ejendomsskattebillet under overskriften ’Renovation’. Her kunne det se ud som om, at det kun er udgiften til at få hentet restaffald, du har betalt for. Men faktisk har du via det ene gebyr betalt til flere forskellige affaldsordninger.

Nu ændrer vi på skattebilletten, så du kan se, hvilke ordninger du betaler for, og hvad hver enkelt ordning koster. På din næste ejendomsskattebillet, som udsendes i december 2022, vil der derfor fremgå fire gebyrer:

• Restaffald (renovation)
• Grundgebyr
• Genbrug
• Farligt affald.

Prisen

I 2023 stiger priserne for affald med ca. 150 kr. pr. husstand, hvis man har 14-dagstømning, og ca. 200 kr., hvis man har ugetømning. Det skyldes primært almindelig prisregulering – og har ikke noget at gøre med, hvordan beløbene nu vil blive opgjort på ejendomsskattebilletten.

Læs mere her

Foto: ABW