Medierne bruger i stigende grad pressemeddelelser, oplyser Added Value Communication i Ringsted. 

Nyhedsbureauet Ritzau har undersøgt, hvor ofte ordet “pressemeddelelse” indgår i teksten i alle publicerede artikler i Danmark fra 2018 til 2022. Der er sandsynligvis flere, da man sagtens kan citere en pressemeddelelse uden nødvendigvis at nævne ordet “pressemeddelelse”.

Undersøgelsen viser en stigning fra 2018 til 2022. Forskellen mellem 2018 og 2022 varierer mellem 4 % og 34 %, afhængig af medietype. I 2020 var mediernes interesse for pressemeddelelser på sit højeste. Det var samtidig starten på covid-19, hvor man noterede en høj opmærksomhed på pressemeddelelser, der omhandlede covid.

Tidligere har Ritzau gennemført en lignende undersøgelse fra 2014 til 2019. Her steg forbruget af pressemeddelelser fra indeks 0 i 2014 til mellem 41 % og 93 % i 2019, afhængig af medietypen, og denne stigning var konstant år for år.

Christian Pedersen fra Added Value Communication har følgende gode råd, hvis du står og skal udarbejde en pressemeddelelse:

1. Overskrift der sammenfatter tekstens hovedbudskab
2. Indled med resumé – der giver overblik
3. Skriv det vigtigste – for læserne – først
4. Uddyb historien i to til tre korte selvstændige afsnit
5. Et citat med angivelse af navn og titel på den der udtaler sig
6. Kontaktdata og evt. link til mere information

Christian står til rådighed på 61 33 69 65, hvis du har brug for hjælp til din næste presseindsats.

Foto: ABW