Hvad er forskellen på PR og marketing? Dette spørgsmål får Christian Pedersen fra kommunikationsbureauet Added Value Communication ofte, når han er ude og tale med nye kunder. Og på mange områder lapper PR og marketing over hinanden.

PR og kommunikation
er værktøj for en ledelse, der ønsker at formidle resultater og budskaber til virksomhedens eller organisationens interesserenter – typisk kunder, ejere, medarbejdere og pressen.

Kommunikation sigter mod et bredt publikum, hvor målet ikke nødvendigvis er salg. Kommunikation – med underdisciplinen PR (public relations) – handler især om virksomhedens omdømme og dermed om at påvirke holdninger, der evt. kan blive omsat til handlinger. Det kan være omtale af virksomhedens varer – den såkaldte produkt-PR.

Marketing
drejer sig primært om at fortælle kunderne om de ydelser og varer, som leveres. Det kan være i form af annoncer og reklamer – med fokus på sælgende budskaber.

Marketing/markedsføring har fokus på handling hos modtageren, som man vil have til at købe et produkt eller en ydelse.

Historien
Historisk er kommunikation i store virksomheder en såkaldt corporate discipline, altså en støttefunktion til direktionen, som får support fra en gruppe specialister til at få ledelsens budskaber ud til relevante målgrupper.

I virksomheder hører marketingfunktionen typisk til under salgsafdelingen og har udelukkende kommerciel fokus.

Både kommunikation og marketing benytter sig af sociale medier. Hvor kommunikation især har fokus på medier og presse, er marketing mere til den betalte omtale i form af annoncer og reklame.

Paid – owned – earned
I de senere år er man begyndt at tale om, at virksomheder kommunikerer i kanaler, der er paid, owned eller earned. Altså, marketing tager sig af de betalte kanaler (typisk annoncer og reklamer), mens kommunikation tager sig af de fortjente kanaler (typisk ved at sikre omtale i pressen).

De ejede kanaler – især sociale medier – benyttes af begge discipliner, og det er væsentligt at udnytte synergien mellem dem. Når man fx sender en pressemeddelelse ud til pressen (earned), lægges den også på virksomheds website og sociale medier (owned), så flere målgrupper påvirkes.

Sammensmeltning
En undersøgelse blandt 800 PR-folk og 700 PR-studerende i USA i 2017 viste, at der forventes øget sammensmeltning mellem PR (kommunikation) og marketing. Delte kanaler forventes at vinde frem på bekostning af fortjente kanaler.

Grænsen mellem de to discipliner er flydende. Det giver mange muligheder for at få sine budskaber endnu længere ud til de målgrupper, man ønsker at få i tale og påvirke.

Det er bare om at komme i gang. Så kontakt Added Value Communication i dag på tlf. 61 33 69 65, hvis du vil have hjælpe til at kommunikere din virksomheds budskaber – hvad enten det drejer sig om PR, marketing eller begge dele.

Foto: ABW