Forslag til ny struktur på skole- og dagtilbudsområdet på vej i høring

Økonomiudvalget indstillede på sit møde i går (29/11. Red.) at sende forslag til en ny organisering og ledelsesstruktur på skole- og dagtilbudsområdet i Ringsted Kommune i høring. Dermed sendes forslaget nu videre til Byrådet, som forventes at sende forslaget i offentlig høring på sit møde den 5. december. Den endelige politiske beslutning træffes i Byrådet d. 28. februar, efter den offentlige høringsperiode er afsluttet.

Forslaget indeholder tre forskellige modeller for en ny struktur på skole- og børneområdet. Fælles for alle modellerne er, at en eventuel ny struktur og organisering primært vil foregå på det administrative ledelsesniveau, så hverken børn eller skoleelever kommer til at opleve forandringer i deres hverdag. Forslagene lægger nemlig op til, at alle børnehave- og vuggestuebørn skal blive i det samme børnehus, på den samme stue og sammen med de samme voksne som hidtil. Og på samme måde vil det gælde, at alle skolebørn skal være på de samme skoleafdelinger, gå i de samme klasser og have de samme lærere, som de har haft hidtil.

”Det vigtigste for os er, at vi med forslagene til en ny struktur får bedre mulighed for at styrke læringen og trivslen hos vores børn og unge. Her er faste rammer og tryghed helt afgørende, så derfor har vi lagt vægt på, at forslagene til en ny struktur ikke kommer til at påvirke hverdagen for børnene i vores institutioner eller eleverne på vores skoler. Hvis et af de tre forslag gennemføres, er det primært den administrative ledelse, som kommer til at mærke forandringerne”, siger borgmester Henrik Hvidesten.

Flere penge til skole- og børneområdet

De foreslåede modeller giver alle kommunen et økonomisk råderum, som sikrer, at kommunen ikke ender i en situation, hvor politikerne potentielt kan blive tvunget til at lukke skoler eller daginstitutioner i lokalområderne på grund af faldende børne- og elevtal. Samtidig vil en ny struktur give kommunen mulighed for at geninvestere de penge, der spares på administrativ ledelse, i tiltag, der styrker udviklingen og trivslen hos kommunens børn og skoleelever. For eksempel kan pengene bruges på at styrke inklusionen, hjælpe børn i udsatte positioner eller forbedre tilbuddene til særligt dygtige elever.

”Den nye struktur er ikke en klassisk spareøvelse. De penge, vi kan spare på den administrative ledelse, bliver på børne- og skoleområdet, så vi bl.a. kan investere i flere af de medarbejderressourcer, som er tæt på børnene. Vi ved, at det gør en reel forskel – og for os er det allervigtigste, at vi med en ny struktur giver vores børn endnu bedre rammer, end de har i dag”, siger Sadik Topcu, formand for Børne- og Undervisningsudvalget.

Tre forskellige modeller

Oplægget, som nu er sendt videre til Byrådet, indeholder tre forskellige modeller for en ny organisering og ledelsesstruktur, som alle inddeler Ringsted Kommune i relativt få områder. Det skyldes, at færre områder betyder færre lønudgifter til områdeledere og dermed flere ressourcer til medarbejdere, som er tæt på børn og unge. Færre områder betyder samtidig større økonomisk råderum i det enkelte område, hvilket øger kommunens muligheder for at anvende ressourcer og medarbejderkompetencer strategisk, hvor de giver størst effekt.

Model 1 inddeler dagtilbudsområdet og skoleområdet i hver tre områder.

Model 2 inddeler dagtilbudsområdet og skoleområdet i hver fire områder, hvor man på den enkelte arbejdsplads bevarer samme tid til ledelse som i model 1, men med mindre tid til administration. Model 2 giver kommunen et mindre økonomisk råderum end model 1.

Model 3 inddeler dagtilbudsområdet og skoleområdet i hver fire områder, hvor der er mindre ledelsestid og administrationstid end i de to øvrige to modeller. Til gengæld er der samme økonomiske råderum som i model 1.

/Pressemeddelelse Ringsted Kommune