Aarhus og den jyske hovedstads store opland har i dag mere end 100 km letbane i drift. Odense letbane er godt på vej, og anlægsarbejdet til hovedstadens letbane er også kommet i gang efter mange års politiske tilløb. Det kan man alt sammen få mere at vide om på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, når museet i det meste af juli måned lader fortiden møde fremtiden i museets udstilling.

De gamle sporvogne har hovedrollen på Sporvejsmuseet – her en af de yngste, ”Frk. Düsseldorf”, som er næsten ungdommelig med ”kun” 60 år på bagen. Men museets udstilling giver i juli måned mulighed for at få mere at vide om de gamle sporvognes moderne efterfølgere i Aarhus, Odense og hovedstaden. Foto: Sporvejsmuseet

Fortiden – de mange bevarede sporvogne og busser fra mere end 125 års kollektiv trafik – har naturligvis hovedrollen på Sporvejsmuseet, og det er da også de veltjente transportmidler, der bringer gæsterne ud i den dejlige midtsjællandske natur og gennem historiske gademiljøer, som museets modne og ældre besøgende selv har oplevet.

Odense Letbane låner i juli Sporvejsmuseet sin mobile udstilling om Odenses letbaneprojekt. Den er normalt «på arbejde» sammen med informationsmedarbejdere i- og omkring Odense, men de holder nu sommerferie, og den mobile udstilling kan derfor studeres på Midtsjælland. I udstillingsvognen kan man via plancher, genstande, video og et nyt interaktivt kort blive klogere på hele letbaneprojektet. Det er Odense Letbanes ambition, at byens borgere og erhvervsliv får kendskab til letbaneprojektet. Det gælder både på den korte bane med det konkrete arbejde i byens gader med deraf følgende gener. Men også på den lange bane i forhold til, hvordan Odense vil tage sig ud med letbanen, og hvad byen kan se frem til.

Hovedstadens Letbane
I Sporvejsmuseets store bindingsværksremise har Hovedstadens Letbane stillet helt nyt udstillingsmateriale til rådighed. Letbanen vil binde 11 kommuner og S-togsstrækningerne langs Ring 3 sammen og gøre livet lettere for mindst 13-14 millioner passagerer om året. Busserne, der i dag trafikerer strækningen, har kun en trafik-andel på cirka 4 procent. Erfaringerne fra udlandet viser, at et højklasset kollektivt trafiksystem er et attraktivt alternativ til privatbilerne.

Hovedstadens Letbane har udlånt nyt udstillingsmateriale, som kan studeres i Sporvejsmuseets store bindingsværksremise. Foto: Sporvejsmuseet

Fra Lundtofte i nord til Ishøj i syd vil den 28 kilometer lange letbane gøre det markant nemmere at komme rundt i Storkøbenhavn. Letbanen vil binde seks S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs og skabe et sammenhængende kollektivt trafiksystem. Allerede nu planlægges en letbaneforbindelse mellem Ring 3 letbanen og den kommende Metro-cityring.

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm ligger ved Jystrup omtrent midt mellem Roskilde og Ringsted. I skolernes sommerferieperiode 25. juni-11. august er museet åbent alle ugens dage kl. 10-17 på nær mandag. Mandage er museet lukket. Der kan læses mere på www.sporvejsmuseet.dk