Hos Added Value Communication får de ofte spørgsmålet: Hvordan får jeg mere ud af min pressemeddelelse?

Det er rigtig surt, når man har brugt kræfter på at udarbejde og sende en pressemeddelelse ud, og den så kun giver omtale på de online medier, som man i forvejen har betalt for at uploade sine nyheder på.

Men hvis du tænker din presseindsats lidt bredere, så er der gode muligheder for at få din virksomheds budskaber ud til de kanaler, du ønsker.

Her er kommunikationsbureauets tre tips:

1. Få styr på målgrupperne
Først og fremmest gælder det om have styr på, hvilke medier pressemeddelelsen er relevant for. Du skal have styr på de medier, som de målgrupper, du ønsker at påvirke, læser.

Det kan altså ikke nytte, at du sender en pressemeddelelse, der primært henvender sig til kunder på Midtsjælland til Børsen, der beskæftiger sig med landsdækkende erhvervsnyheder og tendenser. Produktnyheder er heller ikke specielt tjekkede at sende til landsdækkende medier, hvis det altså ikke er en nyhed, der kommer til at påvirke mange mennesker i fremtiden.

Tjek i stedet om det ikke er lokale og regionale medier, som i første omgang er de mest relevante for din pressemeddelelse. Evt. kombineret med fagblade, som beskæftiger sig med den branche og område, som jeres virksomhed repræsenterer.

2. Brug jeres egne medier
Læg pressemeddelelsen og fotos på jeres egne medier: Virksomhedens website, Facebook, Linkedin og Instagram. Tilpas teksterne til de sociale medier og sørg for, at der er links til den fulde pressemeddelelse, som det er oplagt at lægge på hjemmesiden.

3. Forstærk budskabet på video
Video er det nye sort på nettet. I øjeblikket vurderer Google video højt, så lægger man videoer ud, er der gode muligheder for at øge sin synlighed.

Det er oplagt at optage et kort video-interview med den person, som udtaler sig i pressemeddelelsen og herefter lægge det på virksomhedens hjemmeside, Youtube-kanal og sociale medier.

I dag kan man faktisk optage fuldt forsvarlige videoer med en mobiltelefon, der har monteret en ekstern mikrofon. Der er adskillige redigerings-apps, der er nemme at arbejde med. Med dem kan et 1-minuts-interview ret enkelt redigeres med tilføjelse af dækbilleder og tekster. En sådan løsning er nem, billig og effektiv.

Der ingen grund til ikke at fortælle sin historie. Den skal bare ud over rampen i alle relevante kanaler. Og hvis du har brug for hjælp, kan du altid kontakte Added Value Communication på telefon 61 33 69 65. Du kan også læse mere om deres forskellige pakker til at hjælpe jer med jeres kommunikation og markedsføring på deres hjemmeside.

Du kan med fordel optage et kort video-interview med den person, som udtaler sig i pressemeddelelsen. Foto: ABW